Jo, dobrej tip na dobrý téma - myslím že tohle zajímá víc lidí a spoustu lidí v tom nemá jasno....Takže - jak říkal Harley - co člověk to jiný názor! Nicméně - asi je dobrý znát základní problém jak vlastně funguje guma a který tlak je pro ni smrtelný - velký, nebo malý???
Je to jednoduché - pokud se budeme pohybovat v rozumných hodnotách, tj. jak už bylo řečeno, ca mezi 2 - 2,5, tak asi není problém. Gumu přefouknout v podstatě nelze - pokud tedy se bavíme rozumně a nenahustíme do ní třeba 5.....Taky jsem to jednou viděl....Ale co gumu ničí, je tlak nízký, neboť guma funguje tak, že pokud si vezmem na ní jedno místo, tak pokud je to místo nahoře, je ve stavu v jakém má být - tedy nezatížené a nezdeformované. Pokud se toto místo dostane dolů, do styku s vozovkou /nebo terénem/, guma se tíhou vozu zdeformuje a bočnice se jakoby "nafouknou". Co se v tu chvíli děje? Dráty co v gumě jsou a i samotná guma se v podstatě prohýbají, nebo ohýbají, nebo jak to nazvat, a guma "pracuje", tedy se zahřívá. A toto se děje každou otáčku kola, milimetr za milimetrem - lze si to představit jako když děláte dřepy. A tímto namáháním jak mechanickým, tak i tepelným se v podstatě životnost gumy zkracuje /pominu-li špatné sjíždění/. A tady je základní problém - čím je guma tvrdší, tím je toto namáhání menší - ty deformace obou stran gumy jsou menší a tím guma vydrží déle. Čím je guma měkčí, tedy podhuštěná, tím je tato deformace větší, nebezpečnější a vše se opotřebovává daleko víc, zahřívá víc, ty dráty v gumě se lámou víc, atd atd....Tedy guma odejde dřív.
Takže ponaučení? Gumu hustit optimálně :lol: Jasně - a co je to optimálně? No, v každým případě největší problém je guma podhuštěná. To je průšvih. Krom toho, že auto plave, nedrží správně směr /bavíme se teď o silnici, nikoli o terénu, tam je to trošku jiné/, auto žere, nejede a guma se sjíždí na stranách víc než uprostřed, tedy stejně odejde dřív....
Takže - a teď je to jen můj osobní názor a zkušenost - já hustím na Wrangleru jakékoli gumy na 2,4 - 2,5. Je ale nutno hlídat jednu věc - jestli se vám nesjíždí prostředek - pak musíte ubrat. Na těch 2,5 je třeba to auto trošičku tvrdší, ale jak už jsem psal dříve, auto má pružit na pružinách, nikoli v gumách /měkých/, protože pak zase ty gumy hodně trpí.....
A další zkušenosti? Nerozlišuju zatížení vozu, protože jednou jedu sám a jednou v pěti....To při stálém ježdění v podstatě nelze, i když by se mělo......Oktávku hustím vpředu 2,4, vzadu 2,2! Překvapení? Granda 2,5 všechny, Wranglera 2,4 všechny/MTčka, ale stejně bych hustil jakékoli jiné/ , Golfa jsem dával 2,3 vpředu, 2,0 vzadu... Je to na váze vozu a na tom, jak se gumy sjíždí. Musí se sjíždět rovnoměrně a pak se snažím držet nejhornější hodnotu /z výše uvedených - ale třeba 2,8 bych asi do osobáku nedal..../
Ale - jak už bylo řečeno - nejdůležitější je, aby všechny gumy byly nahuštěny stejně - tedy aspoň ty na jedné nápravě, pokud hustíte každou jinak! To je základ!!!
