doktor píše:Já jezdím na natural 91 - takovou kolonku jsi tam nedal Robine :mrgreen: !! Na těch 31" je to jedno - nejede to tak ani tak. Zkus do toho dát leteckej benzín - to pak bude hukot :lol:
No faktem je, že na 95tku se mi to zdálo (dřív na origo kolech) trošku živější, ale můj otec (docent přes motory) mi doporučil, ať tam liju nejnižší oktanový číslo, jaký je konstrukčně povoleno - prý se motor méně opotřebovává, což mi přijde jako logický závěr.
No, doktore, nechci žádnému motorovému specialistovi brát jeho názor, ale musím říct, že tento názor slyším poprvé. Já bych do svýho auta - a to do žádnýho - nenalil nic pod 95! Je sice pravda že se motor míň opotřebovává, ale to je jako kdyby ses s tím Jeepem absolutně vyhybal i polním cestám, neboť v podstatě na nich všechny součástky - tedy nejen motor - opotřebováváš podstatně víc, než po jízdě po dálnici. A protože stroje zas nejsou tak daleko od lidí - jíš to nejlevnější nejobyčejnější jídlo a pití, a funguješ na něj perfektně, nebo si dáváš jídlo a pití lepší? Proč piješ dobrou moravskou slivovici, když si můžeš dát levnou domácí ruskou samohonku?
Pamatuj si jedno - lepším nikdy nic nezkazíš! A čím vyšší oktanové číslo, tak tím /kromě jiného/ vyšší čistota benzinu - tedy např. menší obsah vody, což je asi nejzávažnější problém pro motory.
Takže jednoznačně - 95 okt. minimum, 98 tomu motoru jen dáváš "whisky místo vína". Motor pracuje při trochu větších teplotách a být to ve staré škodovce, slyšíš "klepání" - tedy špatně nastavený předstih kvůli tomu, že lepší benzin zapaluje vlastně dřív, má větší výhřevnost a výbuch tedy nastane jindy /dřív/ než u horšího benzinu - to je to klepání - jenže dnešní motory mají antidetonační čidlo - tedy čidlo které toto klepání včas odhalí a tím si počítačem upraví předstih přesně tak, aby to zapalovalo kdy má. A tím se zas to přehřívání eliminuje. A protože 98ka má tu výhřevnost větší, potřebuješ při stejném způsobu jízdy toho benzinu méně. TAkže vyšší cenu benzinu tímto eliminuješ a celkový výsledek by byl, že jezdíš levněji! Jenže to se neděje, protože když už ti to víc jede, což opravdu poznáš, to ti garantuju, tak to auto o mnoho víc honíš, a tím se dostaneš ke stejné spotřebě jako jsi měl na 95.
Je to v podstatě stejné jako s tím čipováním.
Takže neboj se - zkus dát dvě tři nádrže dobrýho benzinu a pak si udělej závěr. A jestli nechceš motor opotřebovávat, buď nech auto v garáži, nebo nejezdi pod ca 2000 a přes ca 3000 otáček.
Jestli chceš, můžem o tom pokecnout v Trnový - připomeň se. Je toho víc - toto je jen nejhlavnější princip...