
Ja osobne mam W 2,5L rv:89 s jednobodovym vstrekovanim.
Dik :)
(sorry ak to tu predsa len niekde je)
Navod:
PRÍDAVNÁ PREVODOVKA
N Neutral su pohanane len zadne kolesa.
2 H (alebo Hi) Arrow sú poháňané len zadné kolesá rýchlym prevodom. Takto sa bežne jazdí po ceste, alebo aj po lahko zjazdnej neceste.
4 H (alebo Hi) Arrow sú poháňané všetky štyry kolá rýchlym prevodom. Patrol nemá medzinápravový diff, takže 4 H môže byť zaradené len pod podmienkou, že pri zatáčaní sa môžu kolesá šmyknúť (sneh, blato, tráva) V žiadnom prípade nepoužívaj 4 H napr v daždi na cesta a pod. Na to nie je určený. (pre úplnosť, keď má Patrol zaradené 4, je to to isté ako keď má Def poťažmo Niva zavretý medzidiff.)
4 L (alebo Lo) Arrow sú poháňané všetky kolá cez pomalý - redukčný prevod. Auto ide pomaly a má obrovský ťah. Takto sa jazdí v ťažkom teréne, v strmých kopcoch alebo ak treba ísť velmi pomaly. Zase platí že len ak je možný preklz kolies pri zatáčaní.
Podmienka šmyklavosti terénu pri pohone všetkých kolies nie je definitívna... ak treba napr. v strmom kopci na kameňoch zatočiť na 4L samozrejme že sa to dá....ale autu to nerobí dobre. Takže s pohonom všetkých kolies opatrne a uvážlivo. Pohon 4x4 určite nepatrí na asfalt alebo obecne na spevnené plochy (leda že je nasnežené samozrejme...)
Pri radení z 2H na 4H je vhodné zastaviť (aj keď návod píše čosi o 40 kmh) hlavne ak sú volnobežky na AUTO (o volnobežkách nižšie)
Ak sú volnobežky na LOCK, dá sa radiť z 2H na 4H kedykolvek cez spojku (zadné kolá nesmú hrabať) Vyradiť predný náhon (z 4H na 2H) môžeš kedykolvek sa ti podarí. Môže sa stať že to nepôjde... vtedy za jazdy pusti plyn a v momente zmeny smeru prenosu výkonu (keď motor prestáva poháňať auto a auto začína pretáčať motor) tlač páku. Ona povolí.
Radiť z 4H an 4L a opačne sa dá len ak auto stojí. Dbaj aby fakt bolo zaradené. Ak páku nedotlačíš do správnej polohy, zostane v redukčnej prevodovke neutrál a prevodovka je tým odpojená od pohonu = nech zaradíš čokolvek, nepôjde to. Je to velmi hlúpe prekvapenie najmä v svahu, keď od motora na redukcii očakávač mocný brzdiaci efekt... a ono nič a auto sa veselo rozbieha. (citát Páju z jedného kurevského svahu na Tisovci "jestli mi tady vyskočí redukce, nestihnu ani zakvičet")
VOLNOBEŽKY
Volnobežky sú tie mechanizmy uprostred predných kolies. Je to pomsta malého žltého muža za jadrové údery na Hirošimu a Nagasaky. Volnobežka má dve polohy - AUTO a LOCK. Prehadzujú sa za šesťhran buď kolovým klúčom, ale pasuje tam aj podstatne skladnejší sviečkový klúč.
V polohe AUTO volnobežka sleduje rozdiel rýchlostí kolesa a poloosy. Ak sa točí koleso rýchlejšie ako poloosa (=je zaradené 2H), nič sa nedeje - volnobežka je vypnutá. T.j. celý mechanizmus predného náhonu stojí a nezdvíha spotrebu. Ak sa točí poloosa rýchlejšie ako koleso (=je zaradený predný náhon a zadné kolá hrabú) volnobežka sa zacvakne a spojí koleso s poloosou - ťahajú aj predné kolá. Problém je, že pri razantnom zacvaknutí je volnobežka velmi namáhaná a nič netrvá večne. Takže ak sa volnobežka používa často na záber v teréne (nebodaj razantný záber pod plynom) v krátkej dobe sa skurví. Nová volnobežka stojí skurvene vela (tuším 17 000 alebo čo... Evil or Very Mad )
Preto ak niekde zahučíš a zaradíš 4H/4L, pohýňaj sa jemne, aby to s volnobežkami netresklo. Inak to raz spraví drahé PUK! a je po ftákách. Tak isto volnobežkám škodí vycukávanie auta dopredu-dozadu.
Z toho dôvodu je automatická funkcia volnobežiek dobrá leda že treba prejsť cez kopu snehu na parkovisku pred Teskom.
Pri vyraďovaní 4H/4L s volnobežkami na AUTO sa má cca 1 až 2 metre cúvnuť na vycvaknutie volnobežiek.
Ak sa chystáš na akékolvek náročnejšie offroudenie, vyskoč von a prehoď volnobežky na LOCK. Vtedy sú poloosy ku kolám pripojené natvrdo a môžeš s auto hrkať ako len chceš.
Treba dbať, aby boli obe volnobežky v rovnakej polohe. Jazda z volnobežkami v nerovnakej polohe je prísne zakázaná.
Niekedy sa stane (najmä po jazde zo zaradeným predným náhonom) že niektorá volnobežka začne bzučať. Na to treba dať pozor a akonáhle sa to prejaví treba spomaliť. Tesne pred zastavením to v kolese buchne a volnobežka vyskočí. Dá sa ihneď pokračovať v jazde, alebo pre kľud duše postáť a kúsok cúvnuť. V tomto majú nevýhodu dobre odhlučnené Y61 - strojník lahšie prehliadne (prepočuje) bzučanie volnobežka. V Y60 je to počuť celkom dobre.
Zničenú volnobežku len zriedkakedy niekto nahradzuje drahým orginálom. Obvykle sa namontujú manuálne volnobežka (AVM) ktoré majú ručne prehadzované dve polohy - FREE a LOCK. Je to lacnejšie a nepohodlnejšie.
UZÁVIERKA
Uzávierka, alebo tiež špéra napevno spája zadné poloosy a tým vyraďuje zadný diff z činnosti.
Pre použitie uzávierky ešte prísnejšie platí podmienka šmyklavosti terénu.
Uzávierka sa zatvára PRED prejazdom ťažkým terénom alebo miestom kde hrozí vykríženie auta.
Totižto uzávierka nemusí zaskočiť ihneď, ale ju membránový valec iba opre o ozubenie a zubová spojka zaskočí až sa poloosa a kôš diffu dostanú do vhodnej polohy. Takže v nevhodneom prípade až keď sa hrabúce koleso o kus pootočí. Ak ti začne hrabať jedno koleso a zavreš diff, NIKDY nepúšťaj spojku trhnutím pod plynom. To by bola nalepšia cesta k likvidácii uzávierky a možno aj diffu. Rdšej s modlitbou na perách jemne púšťaj spojku až kým uzávierka nezaskočí (biele svetlo na prístrojovke) Ale to už je celé chybný postup, uzávierku si mal mať zavretú už pred vjazdom do podozrivého miesta.
Ak uzatváraš uzávierku správne pred terénom, precvakni vypínač a potiahni kus v oblúku (dopredu alebo dozadu, to je jedno) až kým sa nerozsvieti biela kontrolka. Potom je uzávierka zavretá môžeš ísť prasiť do blata.
Pri vypínaní uzávierky sa ti často stane že precvakneš vypínač ... a nič. Kontrolka svieti ďalej. Treba uzávierku odlahčiť, aby vyskočila. Zase potiahni do oblúku, alebo sprav miernu vlnku aby uzávierka vyskočila. Ak svieti biele svetlo aj keď nechceš, hladaj príčinu. Nepokúšaj sa jazdiť po ceste ak máš podozrenie že je diff uzavretý !