Před časem se mi začalo objevovat takový divný klepání v řízení.Nic viditelně volnýho ale při přejezdu nerovností to divně bouchalo.Nebyl to jen slyšitelnej zvuk ale hlavně cejtitelnej ve volantu ale především v pedálech.Zvuky a pocity se blbě popisujou ale já pro tohle mám přirovnání "jako že se sypou brambory" .Zvuk je dost blízkej vydechlejm tlumičům. Taky byly první,po čem sem šel a dal bych ruku do ohně,že to bylo jima. Koupil jsem nový ale bezezměny.Pak to pokračovalo výměnou všeho pohyblivýho na řízení. Kuláky a i svisláky.Na spodních byla trochu vůle ale nikde se nic jinak neprojevovalo ani žádný DW. No už jsem nevěděl co a snad že jen převodka ale na její výměnu se mi nechtělo. Na JK-foru je několikadesítekstránkový téma o vůli v ložisku volantový tyče,který je v průchodu kastlí. Jo,když jsem za tyč vzal,tak tam malá radiální vůle byla ale přišlo mi to jako nereálný,že by to dělalo takový bouchání,když to ani není přímo spojený s podvozkem.Nicméně,částečně jsem to ložisko pootevřel sesunutím takový plastový trubičky,která mění tvar ze čtyřhranu tyče na kulatý aby po něm mohlo běhat ložisko a těsnění.Po sesunutí jsem dovnitř natlačil vazelínu a na brutála tu trubičku lehce omotal izolepou,v místě,kde běhá ložisko.Bylo to jen ma zkoušku,jestli se něco změní.No věřte nebo ne,pazvuky a vibrace do pedálů zmizely!!! Fakt to celý bylo v tomhle! Začal jsem se tedy věnovat tomuhle průchodkovýmu ložisku. Bohužel,jako samotnej díl se to neprodává,jen komplet s celou horní volantovou tyčí.Cenovka asi 130Usd/5tis.Kč. .Je škoda že né samotně,neboť je to s tyče normálně sundavací a guma co svírá ložisko,terá je příčinou uvolnění,by stála pár korun.
Asi před dvěma týdny mi to nedalo a tyč s ložiskem jsem s auta vyndal.U JK je to celkem v pohodě práce a byla venku asi za 15minut.Na ponku jsem pak rozebral to průchodkový ložisko se svým silentblokem,abych věděl přesně,jak je to tam sestavený a jestli není nějaká možnost vymezení vůle.
Ta "věc" není blbě vymyšlená.Když bude nová,neztvrdlá a nevymačkaná guma,tak to bude dobře fachčit a permanentně vymezovat vůli naložisku a přitom izolovat tyč řízení od kastle a i těsnit v případě jízdy do vody ale jak ta guma stuhne,tak přestane tlačit dostatečně na vnější rozřízlej plechovej kroužek ložiska a vznikne vůle.
Jelikož jsem neměl čas to do hloubky řešit,tak jsem si jen udělal poznámky o rozměrech a celou tu sestavu jsem složil zpět.Akorát jsem ale ten vnější rozřízlej,předpěťovej kroužek omotal pevnou izolepou(Duck tape) a celý jsem to narval zpět do toho dvoudílnýho gumovýho silentbloku,který funguje taky jako uniball ve svým plechovým obalu. Do ložiska jsem ještě nacpal hustou,tepelně stálou vazelínu a pak jsem to celý sestavil a vrátil do auta.
Od tý doby je ticho po pěšině ale vím,že tohle nebude mít dlouhý trvání .Guma se zase časem vytlačí a ložisko uvolní.Na to mám ale připravenou variantu,že ten rozřízlej vnější kroužek ložiska udělám novej,nerozřízlej,s přesným rozměrem aby na ložisku byla nulová vůle. K tomu ale bude muset být úprava tý plastový trubičky co je na tyči řízení,protože by se s těsnou vůlí vydřela.Na ní asi taky udělám ocelovej převlek aby ložisko jezdilo po kovu a né plastu.
Tady pro představu,jak to vypadá a o čem je řeč.
