Koukám,že téma samosvor je zde taky akční,jako na Jeep-clubu :lol: Před pár dny jsem na tohle téma napsal i tam a tak to překopíruju sem.Nebudu to nijak ořezávat,takže úvod může bejt trochu nejasnej ale to není důležitý.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Včera byla s doktorem vášnívá debata na téma tov.samosvor Trac Lok.Skoro každej ho má v zadní nápravě pokud nemá Quadra Drive u WJ nebo špéry u Rubicona a pár lidí má,z mýho pohledu, to štětí,že mají zadní dif otevřenej. Proto jsem založil tohle téma,aby se každej,kdo s tím má zkušenost napsal,jak je ta věc účiná a nebo otravná a co mu přináší na silnici a nebo v terénu. Nechci tady rozvíjet debatu o jinejch systémech a jinejch značkách samosvorů než je Moparův/Jeepův -Trac Lok.
Já osobně mám zkušenost s tímhle samosvorem na třech autech. U XJ dokonce takovou,že původně auto bylo bez něj a po víc než roce jsem dal jiný nápravy a v nich byl samosvor.Takže jsem měl tu čest porovnat vlastnosti a chování stejnýho auta na stejnejch pneu a úpravách. Což mi příjde jako velice objektivní porovnání.
Auto s otevřeným difem jelo na sněhu,kluzku nebo blátě tam,kam sem chtěl a s přiřazeným předkem přesně zatáčelo a když už se mu nechtělo,tak stačilo prudčeji přidat a předek auto usměrnil do požadovanýho směru. Další zimu jsem měl už samosvor a hned první sníh a projel jsem "T" křižovatkku mezi barákama rovně a zastavil se až o obrubník. Udělal jsem stejný fígle jako s otevřeným difem,že když jsem chtěl auto usměrnit do požadovanýho směru,tak jsem přidal a dal kola do rejdu.Bohužel záběr obou zadních kol vůči dvou zatočenejm předním byl silnější a auto hnal stále v přímým směru. Tohle jsem pak vypozoroval i v terénu na blátíčku nebo namrzlý či namoklý trávě,kdy auto,s ač zatočenýma kolama, mělo tendenci jet stále rovně.Což dříve nebylo. Dost otravný a až nebezpečný to bylo třeba na kruhovejch objezdech,kdy auto mělo snahu jet rovně a vyjíždět s každýho výjezdu.Bylo cítít,jak přední kola hrnu. Bez plynu byl tenhle efekt slabší ale s přidáním či průjezdem pod plynem to bylo hrůza. Je to dáno konstrukcí samosvoru a diferenciálu,kdy pod tahem od motoru jsou boční kola diferáku odtlačována do strany a tím se zvyšuje svornost lamel.Způsobují to kuželový kola diferenciálu. Tenhle efekt je možná menší u aut s manuální převodovkou,kdy je možný spojkou přerušit tah motoru.U automatu je furt nějakej tah i při uvolnění pedálu plynu.
V terénu jsem nikdy nepoznal,že mi v nápravě něco přibylo a že víc projedu.Vůbec jsem o tom nevěděl jedině na mokru či blátě,kdy se autu nechtělo moc zatáčet.
Další auto u kterýho jsem to měl,bylo ZJ 5,9. Vlastnosti dost navazovaly na XJ ale z počátku byly ještě horší o tuhnoucí vizkospojku v přídavce.Kombinace samosvoru s vytuhlou vizko byly na sněhu dost žalostný a auto dost klouzalo.Po předělání přídavky na Selec Trac se to vše zlepšilo.Nicméně,zase sem přišel na další negativum LSD a to je jeho opotřebování a co se může stát,když se zanedbá jeho servis/údržba. Viz tenhle přízpěvek o popraskanejch lamelách:
http://www.4x4nazory.cz/phpBB2/viewtopic.php?t=2191
Poslední auto kde mám tenhle samosvor je Wrangler JK . Je pravda,že tady není moc cítit na silnici.Je to buď tím,že auto je dost dlouhý,nebo jsou už na něm velký pneu,který ho svou vahou a setrvačností přebijou a možná taky tím,že určitý jeho vměšování do řízení omezuje ESP.Tohle nedokážu posoudit.Musel bych to zkusit se stejným autem a otevřeným difem. Stejně tak i v terénu,kde je samosvor kombinovanej s elektronickým přibržďováním kol a tak bránění prokluzu není jen na něm.
Negativa vidím v tom,že tenhle samosvor je stále sevřenej a jen v krajním momentu pnutí povolí protočení a vyrovnání otáček. Adheze kol je někdy nižší,než sevření samosvoru a tudíž dochází ke strátě kontaktu s vozovkou.Zadek je dominantní předku a tak se auto stává nedotáčivý .Bez ohledu jestli se jede jen na zadek nebo s připojením předku.Samozřejmě na 4x4 je to vždy lepší.
Olejová náplň vyžaduje přídavný aditívum.Obrusy s lamel ničí ložiska a převody v diferáku.To každej vidí při výměně oleje.Jak je zadní jak bláto o proti předku.
http://www.4x4nazory.cz/phpBB2/viewtopi ... &&start=75
Riziko popraskání lamel a následný spadnutí do ozubení a zničení diferáku.
Nepříjemný ovlivnění jízdy na silnici na mokru-blátu-sněhu . Podobně i v terénu.
Ta trocha co pomůže, nevyvažuje ty negativa.
Uznávám,že tenhle samosvor může bejt víc účinej a míň otravnej u neupravenýho auta,s origo velikostí pneu a hlavně na kvalitních pneu určených pro konkrétní sezónu.Na zimních silničních a malejch pneu to fakt může bejt pomocník. Taky se s ním bude líp pracovat u auta s manuální převodovku než s automatem.
Co každýho může čekat s tímhle samosvorem,je možnost prasknutí první předpěťový lamely a následnýho vysypání kousků do převodů a diferenciálu. V lepším případě je "jen" stálý ničení a vyšší opotřebovávání ložisek obrusem lamel.
http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.p ... sc&start=0
Celá debata dyštak tady:
http://www.jeep-club.net/msgboard_posts ... c_id=36052