Natural 91, 95 nebo 98?

... pište sem dotazy, které svým zaměřením nehodí do vedlejších témat nebo jsou společné pro všechny modely

Moderátor: Tom

Pravidla fóra
Jelikož je tato část bez nutnosti registrace, tak prosím všechny, kdo registrovaní nejsou, ať své příspěvky podepisují. Bude v tom trochu lepší přehled, kdo co napsal. Díky! :wink:
Stálým hostům našeho fóra nabízíme možnost registrace jako Návštěvníci.

Aby se zde neobjevovala tétama se stejnými dotazy a zachovávala se co největší přehlednost, doporučuji před založením nového tématu projít všechny ostatní témata nebo použít funkci "Hledat" a Vaše dotazy směřovat co nejvíce do již stávajícíh témat. Nové téma zakládejte pouze v případě, že se Váš dotaz nehodí do žádného ze stávajících.
doktor
malej kecal
Příspěvky: 42
Registrován: 17 pro 2006, 19:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Nový příspěvek od doktor »

Já jezdím na natural 91 - takovou kolonku jsi tam nedal Robine :wink: !! Na těch 31" je to jedno - nejede to tak ani tak. Zkus do toho dát leteckej benzín - to pak bude hukot :lol:
No faktem je, že na 95tku se mi to zdálo (dřív na origo kolech) trošku živější, ale můj otec (docent přes motory) mi doporučil, ať tam liju nejnižší oktanový číslo, jaký je konstrukčně povoleno - prý se motor méně opotřebovává, což mi přijde jako logický závěr.
Uživatelský avatar
Jirka
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1000
Registrován: 15 pro 2006, 17:42
Bydliště: Praha - západ
Kontaktovat uživatele:

Nový příspěvek od Jirka »

doktor píše:Já jezdím na natural 91 - takovou kolonku jsi tam nedal Robine :mrgreen: !! Na těch 31" je to jedno - nejede to tak ani tak. Zkus do toho dát leteckej benzín - to pak bude hukot :lol:
No faktem je, že na 95tku se mi to zdálo (dřív na origo kolech) trošku živější, ale můj otec (docent přes motory) mi doporučil, ať tam liju nejnižší oktanový číslo, jaký je konstrukčně povoleno - prý se motor méně opotřebovává, což mi přijde jako logický závěr.
No, doktore, nechci žádnému motorovému specialistovi brát jeho názor, ale musím říct, že tento názor slyším poprvé. Já bych do svýho auta - a to do žádnýho - nenalil nic pod 95! Je sice pravda že se motor míň opotřebovává, ale to je jako kdyby ses s tím Jeepem absolutně vyhybal i polním cestám, neboť v podstatě na nich všechny součástky - tedy nejen motor - opotřebováváš podstatně víc, než po jízdě po dálnici. A protože stroje zas nejsou tak daleko od lidí - jíš to nejlevnější nejobyčejnější jídlo a pití, a funguješ na něj perfektně, nebo si dáváš jídlo a pití lepší? Proč piješ dobrou moravskou slivovici, když si můžeš dát levnou domácí ruskou samohonku?
Pamatuj si jedno - lepším nikdy nic nezkazíš! A čím vyšší oktanové číslo, tak tím /kromě jiného/ vyšší čistota benzinu - tedy např. menší obsah vody, což je asi nejzávažnější problém pro motory.
Takže jednoznačně - 95 okt. minimum, 98 tomu motoru jen dáváš "whisky místo vína". Motor pracuje při trochu větších teplotách a být to ve staré škodovce, slyšíš "klepání" - tedy špatně nastavený předstih kvůli tomu, že lepší benzin zapaluje vlastně dřív, má větší výhřevnost a výbuch tedy nastane jindy /dřív/ než u horšího benzinu - to je to klepání - jenže dnešní motory mají antidetonační čidlo - tedy čidlo které toto klepání včas odhalí a tím si počítačem upraví předstih přesně tak, aby to zapalovalo kdy má. A tím se zas to přehřívání eliminuje. A protože 98ka má tu výhřevnost větší, potřebuješ při stejném způsobu jízdy toho benzinu méně. TAkže vyšší cenu benzinu tímto eliminuješ a celkový výsledek by byl, že jezdíš levněji! Jenže to se neděje, protože když už ti to víc jede, což opravdu poznáš, to ti garantuju, tak to auto o mnoho víc honíš, a tím se dostaneš ke stejné spotřebě jako jsi měl na 95.
Je to v podstatě stejné jako s tím čipováním.
Takže neboj se - zkus dát dvě tři nádrže dobrýho benzinu a pak si udělej závěr. A jestli nechceš motor opotřebovávat, buď nech auto v garáži, nebo nejezdi pod ca 2000 a přes ca 3000 otáček.
Jestli chceš, můžem o tom pokecnout v Trnový - připomeň se. Je toho víc - toto je jen nejhlavnější princip...
Uživatelský avatar
Josef
malej kecal
Příspěvky: 18
Registrován: 15 pro 2006, 19:28
Bydliště: Nové Strašecí
Kontaktovat uživatele:

Nový příspěvek od Josef »

jo,...Robine,...taky ti tam chybí nafta :wink:

opět jsem se přesvědčil, že lidi chtějí vždy to, co nemohou mít.....když v Daimleru rozhodli, že nový Wranglery 2007 pro Evropu budou dělat nejprve výhradně v naftě,...namíchli dost lidí....nejdřív tedy mně,... :down: protože jsem musel absolvovat anabázi z individuelním dovozem benzínové verze z USA ( nevim jak vy, ale já si myslím, že do JEEPA patří benzin a minimálně šestiválec....nafta patří jen do "džípů" :wink: ....slovem džíp myslím hlavně japonce.....a to bych ještě vypíchnul hlavně patroly a s ním spojené patrolisty,...na ty většinou působí slovo džíp jak červená na bejka :cool: ) a pak asi ostatní zastánce tradic,...naopak,..na amerických forech se zase někteří individualisti shánějí pa naftové evropské verzi Wranglera, která se u nich neprodává,...zdůvodňují, proč jel nafta lepší a uvažují o individuelním dovozu z Evropy...

jó....obchodní politiku některých firem je občas těžké pochopit.....
Michael
hodně velkej kecal
Příspěvky: 108
Registrován: 07 led 2007, 15:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Nový příspěvek od Michael »

Jirka píše:
doktor píše:Já jezdím na natural 91 - takovou kolonku jsi tam nedal Robine :mrgreen: !! Na těch 31" je to jedno - nejede to tak ani tak. Zkus do toho dát leteckej benzín - to pak bude hukot :lol:
No faktem je, že na 95tku se mi to zdálo (dřív na origo kolech) trošku živější, ale můj otec (docent přes motory) mi doporučil, ať tam liju nejnižší oktanový číslo, jaký je konstrukčně povoleno - prý se motor méně opotřebovává, což mi přijde jako logický závěr.
No, doktore, nechci žádnému motorovému specialistovi brát jeho názor, ale musím říct, že tento názor slyším poprvé. Já bych do svýho auta - a to do žádnýho - nenalil nic pod 95! Je sice pravda že se motor míň opotřebovává, ale to je jako kdyby ses s tím Jeepem absolutně vyhybal i polním cestám, neboť v podstatě na nich všechny součástky - tedy nejen motor - opotřebováváš podstatně víc, než po jízdě po dálnici. A protože stroje zas nejsou tak daleko od lidí - jíš to nejlevnější nejobyčejnější jídlo a pití, a funguješ na něj perfektně, nebo si dáváš jídlo a pití lepší? Proč piješ dobrou moravskou slivovici, když si můžeš dát levnou domácí ruskou samohonku?
Pamatuj si jedno - lepším nikdy nic nezkazíš! A čím vyšší oktanové číslo, tak tím /kromě jiného/ vyšší čistota benzinu - tedy např. menší obsah vody, což je asi nejzávažnější problém pro motory.
Takže jednoznačně - 95 okt. minimum, 98 tomu motoru jen dáváš "whisky místo vína". Motor pracuje při trochu větších teplotách a být to ve staré škodovce, slyšíš "klepání" - tedy špatně nastavený předstih kvůli tomu, že lepší benzin zapaluje vlastně dřív, má větší výhřevnost a výbuch tedy nastane jindy /dřív/ než u horšího benzinu - to je to klepání - jenže dnešní motory mají antidetonační čidlo - tedy čidlo které toto klepání včas odhalí a tím si počítačem upraví předstih přesně tak, aby to zapalovalo kdy má. A tím se zas to přehřívání eliminuje. A protože 98ka má tu výhřevnost větší, potřebuješ při stejném způsobu jízdy toho benzinu méně. TAkže vyšší cenu benzinu tímto eliminuješ a celkový výsledek by byl, že jezdíš levněji! Jenže to se neděje, protože když už ti to víc jede, což opravdu poznáš, to ti garantuju, tak to auto o mnoho víc honíš, a tím se dostaneš ke stejné spotřebě jako jsi měl na 95.
Je to v podstatě stejné jako s tím čipováním.
Takže neboj se - zkus dát dvě tři nádrže dobrýho benzinu a pak si udělej závěr. A jestli nechceš motor opotřebovávat, buď nech auto v garáži, nebo nejezdi pod ca 2000 a přes ca 3000 otáček.
Jestli chceš, můžem o tom pokecnout v Trnový - připomeň se. Je toho víc - toto je jen nejhlavnější princip...
S těma otáčkama je to pro mně zatím záhada, dřív jsem jezdil s autama se slabšími motory a tak netuším zatím úplně přesně " ideální otáčky pro Wranglera. Ale mám americkou verzi a na palubce se rozsvěcuje kontrolka kdy řadit ( ti amíci asi počítaj , že všichni jezdili dříve jen s automatem :))) ) . Ale šipka pro přeřazení bliká kolem 2 100 otáček, takže s vyšším kvaltem hupnou otáčky pod 2000 otáček. jak je to teda? :rolleyes:
Uživatelský avatar
Jirka
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1000
Registrován: 15 pro 2006, 17:42
Bydliště: Praha - západ
Kontaktovat uživatele:

Nový příspěvek od Jirka »

Michael píše:S těma otáčkama je to pro mně zatím záhada, dřív jsem jezdil s autama se slabšími motory a tak netuším zatím úplně přesně " ideální otáčky pro Wranglera. Ale mám americkou verzi a na palubce se rozsvěcuje kontrolka kdy řadit ( ti amíci asi počítaj , že všichni jezdili dříve jen s automatem :))) ) . Ale šipka pro přeřazení bliká kolem 2 100 otáček, takže s vyšším kvaltem hupnou otáčky pod 2000 otáček. jak je to teda? :rolleyes:
Michaele,
Je to mnohem složitější než jsem to v krátkosti popsal a chce to taky trochu citu. Je taky hodně rozhodující, jestli je v daných otáčkách motor v tahu nebo ne. Jedeš-li z kopce, můžeš mít klidně i na pětku 1000 otáček. Ale pokud bys z nich chtěl zrychlit, motor podtáčíš - tedy ničíš. Optimálně bys při jízdě v normálním tahu neměl jít pod 1500, jak píše Robin. Ale stejně třeba při pětce a při potřebě zrychlit z těhle otáček bys měl raději podřadit. Každý rychlostní stupeň má taky optimální krouťák někde jinde, takž pro každou rychlost je to trošku jiné.
Šipka na palubce je pro optimílní a maximálně šetřivou jízdu mimo město. Pokud potřebuješ předjíždět, nebo trošku spěcháš, nebo jedeš ve městě, nebo máš jinou velikost kol, musíš řadit daleko později po rozsvícení šipky. Pokud třeba pojedeš dlouhej táhlej kopec, a chceš jet mezi autama a nemáš -li čtyřlitr, tak ho stejně pojedeš na čtyřku při 2500 otáčkách a rozsvícený šipce /i když ona pak zhasíná/. A vysokých otáček se neboj - tedy nikoli trvale. Občas krátkodobě vytočit motor i vysoko přes 3000 neškodí. Stejně máš v manuálech maximální krouťák u 2,5litra psanej někde 4000!!! Ale pozor na teorii.....
Michael
hodně velkej kecal
Příspěvky: 108
Registrován: 07 led 2007, 15:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Nový příspěvek od Michael »

ze začátku jsem myslím točil o něco více, taky tomu odpovídala spotřeba, už jsem si ale zvyknul, že Wrangler s těma 2,5 litru má krouťák jinde než Escort 1,6 kterýho jsem měl před tím. :)))
Uživatelský avatar
Michal - Semiš Breznický
vydra
Příspěvky: 463
Registrován: 19 úno 2007, 10:13
Bydliště: Znojmo
Kontaktovat uživatele:

Nový příspěvek od Michal - Semiš Breznický »

Ještě k těm otáčkám. Jezdím 4l automat a při prvních jízdách jsem byl vyloženě překvapen, jak brzo to řadí na vyšší stupeň. Při 80 km/h po rovině ukazuje otáčkoměr něco kolem 1700 ot. Tak nejezdím ani s dieselovým osobákem. Věřím ale, že soudruzi v USA žádnou chybu neudělali a automat funguje tak jak má.
Semiš
Peterp
malej kecal
Příspěvky: 11
Registrován: 15 led 2007, 20:12
Bydliště: Kladno
Kontaktovat uživatele:

Nový příspěvek od Peterp »

Přátelé sledoval jsem vaši diskuzi a vidím, že asi nevíte, že v USA a v Kanadě se vlastně ani nedá koupit benzin s 95 octanovým číslem.
Pokud je mě známo, tak většina Jeepů v Canadě jezdí na Regular Gas!!

Podívejte se: http://www.petro-canada.ca/en/productsa ... s/314.aspx :confused:
Uživatelský avatar
Jirka
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1000
Registrován: 15 pro 2006, 17:42
Bydliště: Praha - západ
Kontaktovat uživatele:

Nový příspěvek od Jirka »

No jo, jenže nezapomeň že v Kanadě a USA jsou taky trochu jiný jízdní podmínky a kvalita paliva je taky poněkud jiná. Pokud jezdíš stále 80 a nikam nespěcháš, tak je fakt jedno co tam leješ. Ale věř mi že kvalita se vyplatí a to že koupíš levnější benzin zdaleka neznamená že šetříš. S menším oktanovým číslem menší výhřevnost - tedy menší výkon. Chceš-li výkon stejný, máš spotřebu vyšší.
A ještě jedna věc - neznám sice přesný testy, ale nevěř tomu že každej benzin 95 okt. je taky opravdu má......A pak se blížíš skutečností k těm americkejm hodnotám.
Peterp
malej kecal
Příspěvky: 11
Registrován: 15 led 2007, 20:12
Bydliště: Kladno
Kontaktovat uživatele:

Nový příspěvek od Peterp »

No já jsem sice v Kanadě nikdy nejezdil jen 80, ale je jisté, že nikdy nevíš co vlastně tankuješ. Není to tak dlouho co Čojka zjistila na mnoha stanicích že to pačovali bůh ví s čím. Jinak jenom pro informaci, já s mojí 4L 2,5 l jezdím na 95. :lol:
Fox

Nový příspěvek od Fox »

Co se týká shell V- power tak musím souhlasit s Robinem.Tankuju ho už nějakou dobu a brával jsem ho i dřív ještě do felicie. Motor je o něco tišší a i na výkonu je to znát.
radek
fórový prudič
Příspěvky: 271
Registrován: 03 bře 2007, 23:55
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Nový příspěvek od radek »

Zatím tam nemáte plyn. Už jsem poznal, že je v jeepu na ostudu - podle reakcí členů klubu. Takže jen okrajově: přestavba stále 20 tis. Bomba vejde taktak za zadní sedadlo. Jezdím za 15 l plynu 80% město. tedy 2kč na kilometr, auto je 4litr YJ - r. 1992. Problémy žádné.
A to co píšete o oktanech je přece o kompresním poměru ve válcích ne??
Harley

Nový příspěvek od Harley »

Chlapci,trochu v tom máte hokej.Nic ve zlým ale do stavění motorů včetně závodních trochu vidím a dobře vím,co oktanový číslo benzínu znamená a co ovlivňuje.Nejblíž se tomu blíží Jirka ale i tam má nesrovnalosti.

Oktanový číslo neznamená výkonější benzín ale jeho odolnost vůči samozápalu.Taky jen nalitím více oktanovýho benzínu se nezískaj s danýho motoru a danýho nastavení,žádný koně navíc. Více oktanovej benzín ale umožní nastavení parametrů a nebo konstrukční úpravy motoru tak aby dosáhl většího výkonu. Naopak ale nižší číslo,než je pro danej motor předepsaný výkon sníží ale především přímo ničí motor a snižuje jeho životnost. Předzápal a detonace jsou jedny s nějvětších faktorů,který maj přímej vliv na klikovku,ojnice a písty. Dále můžou vést až k prasknutí hlavy nebo stěn válce.
Největší výkon je dosahován na hranici detonací a tak se nastavuje a nebo tvoří i předstih. Ovlivňujou to ještě další věci jako kompresní poměr,typ spalovacího prostoru,sací a výfukovej trakt ,použití auta a i spřevodování.Taky do tohho žvaní emisní předpisy. U aut bez čidla klepání(knock senzor) je to těžší a předstih se musí nastavovat s bezpečnou vzdáleností od samozápalu a u takovýho motoru má i význam dávat i více oktanovej benzín,než je předepsáno,jelikož náklonost k detonacím eliminuju.Rozhodně nejít pod minimální oktanový číslo doporučený výrobcem.Sice u takovýho motoru jsou ještě další čidla,podle kterých dokáže počítač vyhodnotit a snížit/upravit předstih ale nejsou pružný a citlivý jako knock senz.
Motory s knock senzorem to mají jednodušší a jsou míň citlivý na samozápal a taky víc chráněný před sebepoškozováním.Knock senzor je vlastně mikrofon našroubovanej někde v bloku,kterej registruje konkrétní klepavej zvuk a ihned upozorňuje PCM aby snížila předstih .Naopak,když motor není pod zatížením a není zaznamenán žádný klepot,tak se předstih nastavuje na maximápní hodnotu ,zase až do bodu ,kdy se zaznamená klepot. Tohle umožní jet motoru na maximální výkon pro určitej moment. Takže tenhle motor když dostane míň kvalitní palivo,tak díky tomu si upraví pro něj předstih. Dostane-li lepší jede v průměru na větší předstih,tím větší výkon a tím nižší spotřebu.

Nevím jak Jeepový dvaapůlky ale čtyřlitry knock senzor nemají. S jakýho důvodu? To nevím.Přestože do roku 90, kdy se do Cherokee montovaly čtyřlitry tzv. ne-HO,tak ty tohle čidlo měly.Od motorů typu HO,který se montovaly i do Wranglerů YJ a TJ(a i Grandů ZJ a WJ),už čidlo neměly. Stejně tak i Grandový V8 Magnum v ZJ. Až 4,7 V8 v Grandu WJ zase čidlo měly a dokonce dvě,tzv. stereo.

Takže jestli do motoru,kterej je zdravej abez detonací nalejete místo 95 okt. 98+ tak na výkonu nic nepoznáte.Motor půjde furt stejně jen snad se sníží o něco spotřeba ale rozhodně finanční rozdíl to víc než zkompenzuje. U více oktanových benzínu je více znaát jejich lepší aditivace a samotná čistota. Navíc,když sem viděl normy,na minimum oktanů v daný třídě,tak u 98čky je větší naděje,že nejdu na míň jak 95 a u 95tky je myslím povolený minimum asi 91.
Nevidím důvod jezdit na 91čku vzhledem k zanedbatelnýmu rozdílu v ceně o proti 95tce. Jo,rozdíl devadesátpětky vůči 98+ je už znatelnější.

Ještě k rozdílům oktanů v Evropě a USA.Oni jedou podle jiný normy určující oktany v benzínu. Oni mají normu R+M/2 a v Evropě je RON norma.
R+M/ 2 je ROM + MOM :2 . Mají průměr ze součtu dvou norem,přičemž my jen jednu.
Zhruba to vychází,že US oktanyjsou asi o pět bodů míň,než ten samej benzín v EU.

Mám ještě Granda ZJ V8 5,9L. Tenhle motor byl v tý době(1998) nejnašlápnutější Jeepův motor a udržel si to až do motorů Hemi. Nicméně daň za to je nutnost jezdit kvůli velkýmu předstihu,na americkej Premium 92 a nebo na evropských,minimálně 98okt.Krom toho,že to vyžaduje výrobce,který to napsal na palivoměr a na dvířka nádrže,tak si o to říká i sám motor,kterej v prudký akceleraci celkem slušně zvoní.Tady mi knock senzor velice chybí.
Birddog
malej kecal
Příspěvky: 26
Registrován: 21 led 2007, 19:39
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Nový příspěvek od Birddog »

:down: :down: :down: Prosím vás, neblázněte ! ADAC testoval všechny ty V-Power a spol. a zjistil, že rozdíly k normálnímu palivu jsou marginální. Je to jen prima cesta jak tahat lidem z kapsy další prachy. vysoké oktanové číslo může motoru i uškodit. 98 je jen pro drahá exkluzivní auta, která to mají předepsané. Mohu potvrdit z vlastní zkušenosti, že Jeep má tu výhodu, že bumbá v pohodě téměř vše. 91 bohatě stačí, 95 je O.K. :up:
Návštěvník

Nový příspěvek od Návštěvník »

Čím může vyšší,než předepsaný číslo uškodit?
Odpovědět

Zpět na „Obecné dotazy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů