Vzhledem k tomu, že se v poslední době silně množí případy zadřených amerik, k čemuž přispěl jejich masový dovoz v létě při super kursu dolaru, a zároveň že mnoho z vás si pořizuje nového Wranglera JK, myslím že nebude na škodu připomenout si pár záludností a rozdílů mezi americkými a evropskými oleji - myslím že tím ušetřím nejednomu novému šťastnému majiteli JKčka spoustu starostí....
Takže jen ve stručnosti!!! :
motorové oleje máme s různou viskozitou - např. 5W20, 5W30, 10W40 apod. A zároveň se oleje dělí na minerální/ty ale ani nebudu zmiňovat, většinou se už nepoužívají, byť na zničení něčeho v motoru vliv nemají/, dále polosyntetické a plně syntetické. A tady je jedna z největších zrad, kterou si lidé, co si dovezou auto z US vůbec neuvědomí a myslí si, že když dají olej lepší, že auto vydrží déle...A ouha - je to vyzkoušeno 3x v Radotíně - je to přesně na cestu z Radotína do Jihlavy. Pak je záděr....A kde že je ten háček?
Novější ameriky /typicky např. Wrangler JK/ mají na víčku pro nalévání oleje, ale i v americkém manuálu, předepsaný olej většinou dnes 5W20. Což je v americe
polosyntetika. Takže takové - jeté, i když jen málo - auto si dovezete, chcete zde olej dolít, či u některého všeuměla servisáka vyměnit a co se nestane? Jdete k pumpě, koupíte po pracném shánění olej 5W20, nebo 5W30, což je v podstatě zaměnitelné, dolijete či nalijete a odjedete ca 150 km. Pak stopka. Protože v Evropě je to
plná syntetika!!! A jen pro připomenutí základní zásada - je-li auto stavěné na plnou syntetiku /tedy motor/, můžete ji používat stále. Ale po jednom jediném použití polosyntetiky, nebo dokonce minerálu už do motoru plná syntetika NESMÍ PŘIJÍT - protože dokonale rozpouští veškeré carbonové usazeniny v motoru a ty pak zacpou mazací kanálky......
A stejné je to třeba i u nového auta z US - přivezete si auto s náplní 5W20, ale ona to není plná syntetika jako v Evropě, ale jen polosyntetika, takže pokud pak dáte z dobré vůle olej stejný, ale evropský, lijete tam PLNOU SYNTETIKU!!! A tím motor okamžitě ničíte! Na čemž si vylámal zuby a ložiska motoru nejeden čerstvý majitel ameriky, který to buď nevěděl, nebo v servisu nepohlídal, nebo si nenechal poradit, že pro tento motor je nejlepší evropská polosyntetika 10W40 a nechal si nalít plnou syntetiku 5W20, či 30.
Ono je sice možné do těchto motorů plnit 5W20, ale pak to musí být olej koupený u Chryslera - americká 5W20. To je ten správný!!! Ale nikoli ten evropský 5W20!
Včera jsem byl v Radotíně a viděl jsem první průlom v těchto nejasnostech - asi proto, že s tím určitě mělo problém na světě více lidí - stál tam Hummer H3, loňský model a na víčku měl cedulku:
US-5W20, EU-10W40
Co dodat? Lepší, není vždy to správné.....
Tak ať vám Jeepy jezdí a bacha na oleje -není jen viskozita, je třeba hlídat i ten druh.....A to nemluvím o tom, že samozřejmě existují i oleje 10W40, které jsou plně syntetické....Takže bacha a hlídat!!!
Bylo to jen ve stručnosti, ale snad to pomůže trochu k pochopení.