Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

... pište sem dotazy, které svým zaměřením nehodí do vedlejších témat nebo jsou společné pro všechny modely

Moderátor: Tom

Pravidla fóra
Jelikož je tato část bez nutnosti registrace, tak prosím všechny, kdo registrovaní nejsou, ať své příspěvky podepisují. Bude v tom trochu lepší přehled, kdo co napsal. Díky! :wink:
Stálým hostům našeho fóra nabízíme možnost registrace jako Návštěvníci.

Aby se zde neobjevovala tétama se stejnými dotazy a zachovávala se co největší přehlednost, doporučuji před založením nového tématu projít všechny ostatní témata nebo použít funkci "Hledat" a Vaše dotazy směřovat co nejvíce do již stávajícíh témat. Nové téma zakládejte pouze v případě, že se Váš dotaz nehodí do žádného ze stávajících.
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od Harley »

Robine ani nevíš,jak mě tohle sere! Víš,kdybych prezentoval vlastní názor a nebo teorii ale jen cituju v tomhle znalejší než kdokoliv z nás kolem. Ani jeden tady nemá tak blízko k tomu,jako konstruktéři,v tomhle případě motoru. Vím o motorech a jejich konstrukci či používání hodně ale nikdy bych si nedovolil zpochybňovat co v tomhle směru fabrika napíše do do manuálu a jaký dá v tomhle směru doporučení či nařízení. Nikdo z nás nemá na to aby jejich doporučení zpochybnil. V tomhle směru rozhodně ne! Taky by se mi líbilo kupovat olej do motoru za 150Kč/L a měnit ho jednou za 12tis.km ale prostě nejde to,musím si připlatit a měnit olej každejch 5tis.,jak nařizuje výrobce. Má na to svý důvody,který i díky mejm znalostem chápu a rozumím jim. nedá se nic dělat,koupil jsem si takovej stroj a tohle k tomu patří. Komu se to nelíbí,ať si motor kurví a nebo ať jezdí Fábií.

HD dělám taky už nějakej pátek ,rukou mi jich prošly stovky a měl jsem i řadu modelů osobně. Na adresu HD jsem slyšel tisíce blábolů jak se serou a jsou nespolehlivý a pod. No v podstatě to samý,co se povídá o Jeepech nebo jinejch amerikách. V převážný většině byl jen problém v lidech co na nich jezdí nebo je "servisujou" . A především byl problém způsobenej ignorováním danejch nařízení,doporučení či určitejch postupů a všechno s důvodu že si někdo myslí,jak není chytrej a jak ty výrobce ojebal a navíc ušetřil.
Moje a nebo motorky odemě naopak jezdí a je to dáno tím,že dodržuju doporučení či nařízení moudřejších a zkušenějších a nesnažím se za cenu momentálního ušetření něco ojebat.
Uživatelský avatar
cihlík
Marek
Příspěvky: 333
Registrován: 18 pro 2008, 21:16
Bydliště: Paseky:) - Rožnov p.R.
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od cihlík »

Harleyi, harleyi :wink: ...má reakce nebyla namířena tak úplně proti tobě, ale proti všem mylným informacím a fámám, které se kolem motorových olejů šíří. Máš jistě pravdu když tvrdíš, že životnost oleje nesouvisí až tak s viskózním číslem jako s výkonnostními specifikami :up: . To jsem nikdy nepopíral...spíš jsem reagoval na Jirku, co psal že tam patří evropský 10W40 a neměl by tam být jiný. Stejně tak ale nemůžeš tvrdit, že jediný vhodný olej je tebou zmíněný MOPAR 5W20, protože jiné nesplňujou předepsané normy. Problém je v tom, že normy API - American Petroleum Institute, většinou evpropští výrobci neuvádějí, protože se řídí normami ACEA (Association des Constructeurs Européens d' Automobiles). Oleje se kterými ses u nás setkal s největší pravděpodobnostní splňovali i vyšší výkonostní specifikace než ten tebou uvedený, přestože tam neměly uvedenou jakoukoliv API specifikaci, nebo měly uvedenou nějakou zcela úplně jinou ACEA. Proto ty delší intervaly výměny oleje. Plně s tebou souhlasím, že pokud použiješ výše zmíněný olej od Moparu budeš muset v závislosti na režimu A, nebo B jet na výměnu po 4800 km (3000 mil) resp. 9600 km (6000 mil) jak je uvedeno v manuálu. Pokud však použiješ jiný evropský motorový olej s vyšší výkonnostní specifikací, tak se tyto intervaly mění. Oficiální český dovozce a prodejce JEEP CHRYSLER DODGE používá nějaké evropské oleje 10W40 a servisní intervaly pro běžný provoz jsou předepsané na 12 000 km. (pro dlouhodobý provoz v náročných a nestandardních podmínkách se zkracují – jinak při použití stejného oleje v motorech „civilnějších“ aut dosahuje jeho životnost 15 000 – 20 000 km zcela běžně). S autem typu Jeep Wrangler nenalítáš tolik km jako s běžným dálničním autem a proto výrobce stanovil dostačují olej a intervaly tak jak je uvedeno v manuálu. Navíc při častějších návštěvách servisu ti můžou odhalit nějaké závažnější poškození podvozku, řízení apod. ke kterým jsou offroadová auta náchylnější než auta pro silnice. Pokud však použiješ lepší olej a nebudeš se k autu chovat jako k „tanku“, tak se servisní intervaly přirozeně prodlouží. Proto ty Wranglery prodané u nás mají delší intervaly. Co se týče karbonových usazenin v motoru, ty dneska dobře rozpouští jak více minerální, tak více syntetické oleje, takže tam bych se záměny neobával. Problém spočívá spíše v celkovém množství těchto látek rozpuštěných v oleji, kterých přibývá rychleji při dlouhodobém zatěžování motoru (nedokonalé spalování) a proto častější výměna ničemu neuškodí. Ale jak píše Ing. Jaroslav Černý, CSc. v tom článku co jsem uvedl výše, všechny současné oleje renomovaných výrobců v Evropě jsou více méně na stejné kvalitativní úrovni a nelze při výběru šlápnout vedle – „motor bude buďto jenom spokojený nebo hodně spokojený“. Rozhodně by nemělo hrozit nějaké závažné poškození způsobené výměnou oleje, pokud zvolíš odpovídající výkonnostní třídu, anebo lepší a dodržíš předepsané servisní intervaly pro daný olej a motor. Faktem ovšem zůstává, že spousta řidičů pravidelné servisní prohlídky a údržbu auta podceňují a problémy řeší, až když je něco pálí. Není pak nic jednoduššího, než svou chybu svést na „špatný“ motorový olej, který si však majitel tak trochu zkazil sám svým chováním. :down:
LUKI

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od LUKI »

Cihlíku nejsem zrovna přesvědčen o tom že by u vozidla u kterého předepsaná výrobcem výměna oleje do 10 tis. byl v servisu doporučován prodloužený interval o 20% a víc , jen proto že je tam použit jiný olej s režimem jízdy typu A. Myslím že mezní hranici výměny oleje ovlivňuje nimo jiné i velikost filtru, množství náplně atd.. .
A nechápu také proč se mělo vozidlo opotřebovávat víc než běžné dálniční auto. Chápal bych to spíše naopak.
Uživatelský avatar
cihlík
Marek
Příspěvky: 333
Registrován: 18 pro 2008, 21:16
Bydliště: Paseky:) - Rožnov p.R.
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od cihlík »

Pro informaci Všem zasílám odkaz na souhrn článků "mazivářských mýtů" vycházející z výsledků dlouholetého výzkumu prováděném na Ústavu technologie ropy a petrochemie z VŠCHT v Praze. Doporučuju pročíst články "Evropské versus americké oleje" a "Motorové oleje a doporučení výrobce" :wink:

http://www.autopress.cz/mazivarske-myty/

Tak snad vám to pomůže se v této oblasti se trochu zorientovat jako mně. :wink:

Jinak Harleyi máš spousty pravdy a ještě více praktických zkušeností, tvých názorů si cením. :up: Nechci s tebou polemizovat, to bych si ze své pozice chemika nedovolil :wink: . Jen jsem chtěl na pravou míru uvést pár věcí, které se zbytečně mysterizují :eek: a přinášejí do věci zbytečný chaos :confused:
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od Harley »

Cihlíku,opět ti musím napsat,že nečteš pozorně a že nemáš pravdu. http://www.scribd.com/doc/9496253/JK2008-Fluids
Jistě ,API specifikace se tu dají složitě sehnat ale proto V TOM ODKAZU máš napsanou variantu pro evropskej provoz JK a normu ACEA která je tam jasně napsaná jaká je . No a žádnej olej zde prodávanej jsem nenašel aby to splňoval .A hledal jsem tohle: ACEA C3, MB 229.31 or MB 229.51

For countries that use the ACEA European Oil Categories for Service Fill Oils, use engine oils
meeting the requirements of ACEA C3, and approved to MB 229.31 or MB 229.51. SAE 5W-30
engine oil approved to MB 229.31 or MB 229.51 may be used when SAE 5W-20 engine oil is not
available.

A jak vidíš ani tady se nic nepíše o SAE 10W40 . Jen že 5W30 může bejt když není 5W20. na olej 10W40 bych nejezdil ani ve starým jeepovým motoru.Strašně hustej olej kterýmu bude trvat dlouho než začne za studena mazat a může ti takováhle hustota zapříčinit buď nekvalitní naplnění lifterů nebo jejich přepumpování. Ani jeden manuál nepíše o 10W40 že je to vhodná vizkozita.

To jsou všechno jen bláboly a alibismus servisů,když říkaj takový věci co píšeš.Nikdy se u danýho motoru neprodlužuje servisní interval při použití kvalitnějšího oleje. Interval vždy zůstává stejnej,podle stylu používání,jen s lepším olejem máš vyšší benefit v tom,že ten olej je i na konci cyklu relativně lepší než obyčejnej.
Další blábol je že kvůli tomu,že auto jezdí v Evropě,může mít delší interval.Naopak! Zde se jezdí víc kratší vzdálenosti,města jsou víc ucpaný,dálnice kratší a provoz je rychlejší a víc hektickej. Takže právě tady by měl platit poloviční interval. Nikde fabrika nerozlišuje servisní interval v USA a v EU. Máš uživatelskej manuál k autu? Tak tam nic takovýho není.
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od Harley »

Nezlob se na mě,chaoz bejt nemusí,kdyby se lidi drželi manuálu a nedávali tam něco svévolně a nebo neposlouchali jak ovce chytráky v servisech. Já furt nevidím jedinej důvod,co lidi k tomu vede.
Uživatelský avatar
cihlík
Marek
Příspěvky: 333
Registrován: 18 pro 2008, 21:16
Bydliště: Paseky:) - Rožnov p.R.
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od cihlík »

LUKI píše:Cihlíku nejsem zrovna přesvědčen o tom že by u vozidla u kterého předepsaná výrobcem výměna oleje do 10 tis. byl v servisu doporučován prodloužený interval o 20% a víc , jen proto že je tam použit jiný olej s režimem jízdy typu A. Myslím že mezní hranici výměny oleje ovlivňuje nimo jiné i velikost filtru, množství náplně atd.. .
A nechápu také proč se mělo vozidlo opotřebovávat víc než běžné dálniční auto. Chápal bych to spíše naopak.
Já nezpochybňuji předepsanou výměnu oleje výrobcem, to v žádném případě!!! Jenže u wranglerů je tato předepsaná doba odlišná v závislosti jestli se prodává v Evropě nebo v USA a stejně tak předepsané oleje. To, co zmiňoval Harley cca 10 000 a 5 000 km je u Wranglerů prodaných v USA pří použití toho Mopar oleje 5W20, v originál US servisním manuálu. Pro Evropu výrobce umožňuje použití jiných olejů a s tím spojených jiných intervalů....

No offroadové vozidlo je zpravidla namáhané více, než auto pro dálnici, nebo ne? :wink: .....jízda v terénu, po nezpevněném povrchu má přeci jen jiné nároky na mechanické prvky než po rovné cestě.....přece nemůžeš srovnávat najetých 10 000 km převážně na dálnici a 10 000 km v terénu, opotřebení v terénu je mnohem vyšší...a co se týče motoru, častěji ho nutíš "pracovat" v extrémních zatíženích....je to něco jiného než když jedeš s oktávkou z Prahy do Brna po dálnici 140 s nastaveným tempomatem....
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od Harley »

cihlík píše:To, co zmiňoval Harley cca 10 000 a 5 000 km je u Wranglerů prodaných v USA pří použití toho Mopar oleje 5W20, v originál US servisním manuálu. Pro Evropu výrobce umožňuje použití jiných olejů a s tím spojených jiných intervalů....
:eek: :eek: Proboha,kde si to viděl? Pro Evropu umožňuje použití oleje 5W30, ACEA C3, MB 229.31 or MB 229.51 ale nikde nic o změně intervalu.
Uživatelský avatar
cihlík
Marek
Příspěvky: 333
Registrován: 18 pro 2008, 21:16
Bydliště: Paseky:) - Rožnov p.R.
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od cihlík »

Harleyi já neposlouchám svévolně chytráky v servisech, ty informace mi řekli o oficiálního distribututora a prodejce JEEP v Ostravě. Ptal jsem se na servisní intervaly u nových aut v záruce a řekli mi 12 000 km při běžném provozu a zkrácené (asi 6000 km) při zátěži v extrémním provozu. A ty ostatní informace vycházejí z výsledku výzkumu na ústavu technologie ropy a petrochemie,VŠCHT Praha, kteří jsou myslím povolanější než já a kdokoliv jiný v této republice :wink:
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od Harley »

Kecaj!! Kdyby to tak bylo tak to oficiálně prohlásí fabrika a dá to do uživatelskýho manuálu minimálně. Kdybych tu měl vyjmenovat vše co jsem od oficiálního zastoupení slyšel,tak spadne servr.
Výzkumy jsou hezký ale konstruktéři aut a těch motorů o tom vědí víc.Hlavně vědí proč ten konkrétní olej tam nařídili. Ty výzkumy jsou založeńý na testech na konkrétním Jeepovým motoru?
LUKI

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od LUKI »

Hoši nedalo mi to a šel jsem do auta pro českou servisku a český návod, a opravdu ta výměna je tam stanovena 12 tis. a 6 tis. u benzínových agregátu :question:


p.s. a už nic nepiště musím se učit na zkoušky a né zevlovat na fóru :lol:
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od Harley »

OK,tak jí zvedli o 2 a o 1tis.Km. Jsou tam specifikace olejů ?

krom toho,v originál českým návodu pro obsluhu ZJ Granda je taky napsáno,že do převodvky může přijít ATF Dextron. Ale jen jednou,než klekne! Dextron nikdy nesmí přijít do Chrysler automatů jen ATF+.
Uživatelský avatar
cihlík
Marek
Příspěvky: 333
Registrován: 18 pro 2008, 21:16
Bydliště: Paseky:) - Rožnov p.R.
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od cihlík »

Ne ty výzkumy jsou založeny na testech porovnávání vlastností motorových olejů různého složení od různých výrobců mezi sebou. Harleyi jen v tom nehledej složitou chemii....90% běžných motorových olejů jsou ve svém složení téměř stejné, jenom výrobci se dnes snaží odlišit a lpějí na takových pojmech jako polosyntetika, syntetika přestože většina olejů jsou směsí minerálního a syntetického oleje...to co dělá olej olejem jsou ta další aditiva.....mnoho olejů u nás splňuje ACEA C3 i MB 229.31 nebo MB 229.51, mrkni třeba na Castrol EDGE a jeho 5W30, jenže jsem přesvědčen že najdeš i spoustu jiných olejů, které splňují i tuto normu mezi 0W30 i 10W40, jen to bohužel výrobci nepíšou na reklamních materiálech, kde raději uvádějí "jedinečné -kouzelné" složení a proto se to těžko běžnému spotřebiteli ověřuje :frown:
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od Harley »

Tady jasně manuál říká co jsou "stížený" podmínky pro poloviční interval:

Day or night temperatures are below 32°F (0°C)
Stop and go driving
Excessive engine idling
Driving in dusty conditions
Short trips of less than 10 miles (16.2 km)
More than 50% of your driving is at sustained high speeds during hot weather, above 90°F (32°C)
Trailer towing
Taxi, police, or delivery service (commercial service)
Off-road or desert driving
If equipped for and operated with E-85 (ethanol) fuel.
LUKI

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od LUKI »

přesně znění stížených podmínek je tam tak jak píšeš ale je to samozřejmě česky - interval B.

poznámka: za žádných okolností nesmí intervaly výměny oleje překročit 12 tis nebo 6 měsíců, podle toho co nastane dříve

oleje mimo ACEA
použijte olej Mopar nebo olej splˇnující požadavky MS-6395

Oleje kat ACEA
ACEAA3/B3, A3/B4, A5/B5

Viskozita mot oleje
SAE 5W-30 se doporučuje pro všechny provozní teploty

Zákaz přidávání aditiv do oleje

Ale nikde jsem nenašel kolik ten režim B je kilometrů :eek:

nic se tam nepíše o palivu, jen v rejstříku kapali a paliv , náplní je uvedeno 91 oktanů (takže na 95 asi jezdit nemůžete):eek:
Naposledy upravil(a) LUKI dne 26 bře 2009, 15:43, celkem upraveno 1 x.
Odpovědět

Zpět na „Obecné dotazy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů