Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

... pište sem dotazy, které svým zaměřením nehodí do vedlejších témat nebo jsou společné pro všechny modely

Moderátor: Tom

Pravidla fóra
Jelikož je tato část bez nutnosti registrace, tak prosím všechny, kdo registrovaní nejsou, ať své příspěvky podepisují. Bude v tom trochu lepší přehled, kdo co napsal. Díky! :wink:
Stálým hostům našeho fóra nabízíme možnost registrace jako Návštěvníci.

Aby se zde neobjevovala tétama se stejnými dotazy a zachovávala se co největší přehlednost, doporučuji před založením nového tématu projít všechny ostatní témata nebo použít funkci "Hledat" a Vaše dotazy směřovat co nejvíce do již stávajícíh témat. Nové téma zakládejte pouze v případě, že se Váš dotaz nehodí do žádného ze stávajících.
Uživatelský avatar
meett
hodně velkej kecal
Příspěvky: 501
Registrován: 12 led 2007, 20:13
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

OLEJ - Syntetika, polosyntetika, minerál - nic takového

Nový příspěvek od meett »

sem se rozhodl trošku vzdělat a nahlídnout do světa olejů, abch byl chytřejší a nestávali se mi třeba starý chyby. Jen tak pro poučení každopádně zajímavý.

V podstatě z diskuzního fora "znalců" jasně vyznívá, že je to uplně jedno jen když je zachovaná značka ono už pojmy jako syntetika - polosyntetika - minerál nejsou vůbec platnými termíny - proto s nima každá značka výrobce/prodejce olejů může disponovat jak se jí za chce.


Je to docela zajímavé :up: :up: :up:

Kdo má stejnou potřebu nebo touhu koukněte třeba na toto :
http://www.oleje.cz/zajimavosti/clanky/ ... ytus_3.pdf
více je pak na tom webu v diskuzi
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: OLEJ - Syntetika, polosyntetika, minerál - nic takového

Nový příspěvek od Harley »

Sice nejsem chemik a nemám možnost určit chemický složení olejů ale v podstatě neřeším olej,na jaký bázi je vyroben ale jakou má specifikaci a určení. A o tom je i ten článek. Proto použití minerálu a nebo plný syntetiky nemá vliv na destrukci motoru ale má na to vliv použití špatný specifikace a dlouhý výměný intervaly. Prostě při našem stylu používání aut měnit olej maximálně po 5tis.Km !
Uživatelský avatar
meett
hodně velkej kecal
Příspěvky: 501
Registrován: 12 led 2007, 20:13
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Motorové oleje

Nový příspěvek od meett »

Jirka píše:Vzhledem k tomu, že se v poslední době silně množí případy zadřených amerik, k čemuž přispěl jejich masový dovoz v létě při super kursu dolaru, a zároveň že mnoho z vás si pořizuje nového Wranglera JK, myslím že nebude na škodu připomenout si pár záludností a rozdílů mezi americkými a evropskými oleji - myslím že tím ušetřím nejednomu novému šťastnému majiteli JKčka spoustu starostí....

Takže jen ve stručnosti!!! :
motorové oleje máme s různou viskozitou - např. 5W20, 5W30, 10W40 apod. A zároveň se oleje dělí na minerální/ty ale ani nebudu zmiňovat, většinou se už nepoužívají, byť na zničení něčeho v motoru vliv nemají/, dále polosyntetické a plně syntetické. A tady je jedna z největších zrad, kterou si lidé, co si dovezou auto z US vůbec neuvědomí a myslí si, že když dají olej lepší, že auto vydrží déle...A ouha - je to vyzkoušeno 3x v Radotíně - je to přesně na cestu z Radotína do Jihlavy. Pak je záděr....A kde že je ten háček?

Novější ameriky /typicky např. Wrangler JK/ mají na víčku pro nalévání oleje, ale i v americkém manuálu, předepsaný olej většinou dnes 5W20. Což je v americe polosyntetika. Takže takové - jeté, i když jen málo - auto si dovezete, chcete zde olej dolít, či u některého všeuměla servisáka vyměnit a co se nestane? Jdete k pumpě, koupíte po pracném shánění olej 5W20, nebo 5W30, což je v podstatě zaměnitelné, dolijete či nalijete a odjedete ca 150 km. Pak stopka. Protože v Evropě je to plná syntetika!!! A jen pro připomenutí základní zásada - je-li auto stavěné na plnou syntetiku /tedy motor/, můžete ji používat stále. Ale po jednom jediném použití polosyntetiky, nebo dokonce minerálu už do motoru plná syntetika NESMÍ PŘIJÍT - protože dokonale rozpouští veškeré carbonové usazeniny v motoru a ty pak zacpou mazací kanálky......
A stejné je to třeba i u nového auta z US - přivezete si auto s náplní 5W20, ale ona to není plná syntetika jako v Evropě, ale jen polosyntetika, takže pokud pak dáte z dobré vůle olej stejný, ale evropský, lijete tam PLNOU SYNTETIKU!!! A tím motor okamžitě ničíte! Na čemž si vylámal zuby a ložiska motoru nejeden čerstvý majitel ameriky, který to buď nevěděl, nebo v servisu nepohlídal, nebo si nenechal poradit, že pro tento motor je nejlepší evropská polosyntetika 10W40 a nechal si nalít plnou syntetiku 5W20, či 30.
Ono je sice možné do těchto motorů plnit 5W20, ale pak to musí být olej koupený u Chryslera - americká 5W20. To je ten správný!!! Ale nikoli ten evropský 5W20!

Včera jsem byl v Radotíně a viděl jsem první průlom v těchto nejasnostech - asi proto, že s tím určitě mělo problém na světě více lidí - stál tam Hummer H3, loňský model a na víčku měl cedulku:
US-5W20, EU-10W40
Co dodat? Lepší, není vždy to správné..... :up:

Tak ať vám Jeepy jezdí a bacha na oleje -není jen viskozita, je třeba hlídat i ten druh.....A to nemluvím o tom, že samozřejmě existují i oleje 10W40, které jsou plně syntetické....Takže bacha a hlídat!!!

Bylo to jen ve stručnosti, ale snad to pomůže trochu k pochopení.
:up:

Myslím si že i přes veškeré prohlášení znalců a tak, je tenhle názor správný. Viz. i moje zkušenost.
Ja sem oleje menil po 6 tis. a jednou mi tam dali neamerickou 5W 20 nebo 30. Začlo to ostřejším zvukem a klepotem od ventilů. Pri rozebrání byly ucpané mazací kanálky a problém na světě. Zřejmě tam nějakej zakopanej pes bude .... .
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od Harley »

Ale vidíš,že plnou syntetiku schvaluje i výrobce a většina lidí na ní v USA jezdí.
Uživatelský avatar
meett
hodně velkej kecal
Příspěvky: 501
Registrován: 12 led 2007, 20:13
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od meett »

Z toho článku olejích je ale patrné, že termín syntetika a polosyntetika nebo i jakási full syntetik nejsou oficiální označení . takže v praxi to znamená, že je to pouze jakejsi doplňkovej název, takže na etiketu si člověk může napsat co chce. Pro to je to i tak ze shell ma napsano na 10W40 full syntetik a treba OMW tam ma 10W40 polosyntetika, takže i na těch americkejch diskuzích je to otázka. Spíš by měli udávat označení. Ve finále to platí pro EU i US stejně - vlastně nápad na jednotný označování X - W - XX a ne syntetika a podobně přišel ze států . je jasný že zvyk je železná košile. a označování syntetika a polosyntetika se možná nějakej pátek používat bude.

Ale ted je otazka proc jsem to přidřel třeba já, když je to jedno. Předpokládám, že Radim mi nebude řikat jen tak " hele tak tu paseku tam máš špatnym olejem " .
Práve z toho jsem vetší jelen, kdybych nemel svoji zkusenost..... Pri rozdelání byl nejvetší problém vyčistit mazací kanálky .... Tak reknu je to fakt šumák.

Na diskuzi na tech oleje.cz se najde i par zrejmě zkušenejch rafanů co zadřeli kvuli oleji motor, ale všeobecně to davaj za vinu značce než 10W40 nebo 5W30 a podobně . Ve finále ty čísla znamenají akorát teplotu při startu zimní- W -letní . Svym zpusobem viskozitu pri minus a plus teplotách. 0W - se při mínus teplotě dostaně ke všem částem motoru během 0 sekundy. 5W třeba během 1 sekundy a 10 W kolem 4 vteřin ....

Jediný závěr mi z toho vychází "kvalita značky ".
No já ted radši zůstanu u Moparu 5W20 :up: :up: :up: at to stojí co to stojí :cheche: :cheche:
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od Harley »

Podívej,příčin zadření a destrukce tvýho motoru může být ve více faktorech. Vinu bych oleji samotnýmu nedával. I míň vhodnej olej ti motor kterej je v podstatě průměrně používán,nezničí.Projeví se maximálně na dlouhodobý životnosti motoru nebo jeho skupin. Takže třeba nenajedeš na tomhle motoru 500tis. ale jen 400.
Ucpanej mazací kanálek ti nezpůsobí typ oleje ale nějaká nečistota. Pak je otázkou,kde se ta nečistota vzala. Taky je těžký určit,jakýho původu ta nečistota je. Mohla bejt až následkem nějakýho obrusu.Mohla bejt tam už s výroby a nebo při výměně oleje. Obrus mohl vzniknout už jen při špatným způsobu zajíždění motoru. Jeho dlouhodobým přetěžováním a nebo momentálním přehřátí. Ruku na srdce,byl jsem u toho,když sis s motorem loknul a pak ti nešla ani vrtule chlazení a odstavoval si auto abys ho schladil.Tohle nikomu neprospěje a je to jeden s hřebíčků do rakve. Fakt stačí málo aby se to i při malým lokálním přehřátí někde mázlo a obrus je vytvořen hned. Jestlis do tý doby jezdil minerální olej kterej je lehce hustší i při zachování udávaný vizkozity než ten samej v syntetice,tak si ztratil na vydřených místech určitou vrstvu,která vymezovala vůli a dělala takovej tlumící polštář.Tohle právě syntetika nevytvoří a pouze zajišťuje kvalitní promázání styčných ploch. Tohle je jeden s důvodů,proč by se neměla dávat do starších motorů.
Taky si mohl přehřát lokálně olej a udělt v něm karbon a je známej fakt,že každý přehřátí oleje přes 250°F snižuje jeho mazací hodnotu o 10%!
Takhle spekulovat by se dalo skoro do nekonečna a důvodů a kombinací příčin je mraky. Teď už je pozdě to řešit,jelikož není přesný rozbor příčiny.Vina se hodila na olej ale ten za to nemohl.

Je diskutabilní,co přesně syntetika je a co není. Jak sem řekl,já osobně nemám možnost to zkoumat a tak věřím výrobci ,kterej si stojí za svým jménem. Ale i nejzoufalejší značka někde s obchoďáku nebude tak blbá aby mi zlikvidovala motor. Specifikace je důležitá a tý se držím. Vizkozita je taky důležitá ale je závislá na klimatckejch podmínkách a co doporučuje výrobce. V uživatelským manuálu máš tabulku s možnostmi vizkozity vůči klimatickýmu prostředí.
Podstaný je to vyšší číslo .Tuhle vizkozitu používáš při běžný ohřátý jízdě. To nižší ti ukazuje,jak ten olej bude probíhat při studeným motoru.Nic o zimě či létu to neznamená. :lol: . Čím nižší spodní číslo,tím líp budeš mazat motor při nastartování ,bude rychlejc ve všech místech,kde má bejt.
Chápu,že máš blbou zkušenost a chápu,že tam už nedáš nic jinýho,než olej od Moparu,kterej sice není žádnej extra zázrak ale výrobce si za ním stojí. Ale myslet si,že na tenhle olej se nic takový se stát už nemůže,je trochu krátkozraký a spíš bych právě koupkal po jinejch příčinách abys pak nebyl překvapenej. nakonec i ostatní co pod strachem tam budou dávat "nejpřesnější" olej a úplně pak zapomenou i na to že průser může přijít od jinud.
Neříkám,bejt lhosejnej,co tam lejt,to vůbec! Ale zase nebejt připosranej ,jestli tam příjde jiná značka než Mopar. Základ je specifikace a výměnej interval.
Uživatelský avatar
meett
hodně velkej kecal
Příspěvky: 501
Registrován: 12 led 2007, 20:13
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od meett »

jo jo problému jsem si vědomej a každýmu jsem tu moji blbost i oznamil a tak aby s tim pri opravě počítal , vím že tam byl pešek asi tří věcí, které k tomu mohli přispět. Včetně toho přehřátí. Cestou domu asi 15km jsem 3 stál než sem dojel. A teplotu hlídal.Ale je to tak že za blbost se platí. Po rozdělání však se však všichni kdo měli možnost to vidět tak se přiklonili jednoznačně na problém s olejem. Já jen vycházel z toho co mi kdo řekl co to viděl rozebraný.
Je pravda ze tech US aut s motorem je víc viz. zpravy z Radotína.

Jak řikam někde výše, každopádně co člověk to názor a dnes poznat syntetiku od polosyntetiky je asi nadliskej výkon a fakt možná zbytečná záležitost . chyby nevznikaj - smícháním výměnou nebo tak, ale přehřátím, malým množstvím a pod. Jinak tady je popsaná číselná řada co to ve skutečnosti znamená jinak to W je tam jako winter - tedy zima :wink:
http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=mot_visko
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od Harley »

Ano,rozpoznat to nejde v amaterskejch podmínkách .Já ten rozdíl zase neřeším proto,že ani jedním typem,ač by to odpovídalo názvu,nic nezkazím.

W znamená winter,to ano ale v tomhle případě né označení zimního období ale jak se chová olej ,nebo jaký má vizkozní vlastnosti při měření v chladu. Už si nepamtuju,při kolika stupních celsia se to měří.Tuším kolem nuly.Kecal bych.

Martine,je dobře že si soudnej člověk,kterej si přiznává i svůj kus viny :up: Změna oleje to mohla způsobit ale né primárně ale až sekundárně,viz,jak sem to popsal výše .Ono by to přišlo,ikdybys jezdil na Mopar ale třeba pozdějc a nebo taky naopak ještě dřív.
Nikdo už taky nezjistí,jestli to nebyla i částečně tovární chybka.
Uživatelský avatar
meett
hodně velkej kecal
Příspěvky: 501
Registrován: 12 led 2007, 20:13
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od meett »

Každopádně sme o něco chytřejší, alespoň já teda :up: :up: :up:
Uživatelský avatar
Jirka
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1000
Registrován: 15 pro 2006, 17:42
Bydliště: Praha - západ
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od Jirka »

Tak a mám zde dnes již druhý špek - hlavně otázka pro Harleye a pro ostatní budiž poučením:

Jednoduchá otázka:

lze smíchat tyto dva oleje v motoru? Respektive například jeden nalít a po čase druhým dolít? Je v nich rozdíl? Pokud tedy pominu balení pěti - a čtyřlitrové..... :lol:

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
meett
hodně velkej kecal
Příspěvky: 501
Registrován: 12 led 2007, 20:13
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od meett »

podle me a to ceho jsem se docetl v minulosti tak kazdopadne je mozne to smichat :up:
Uživatelský avatar
Jirka
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1000
Registrován: 15 pro 2006, 17:42
Bydliště: Praha - západ
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od Jirka »

Po dolití jednoho oleje druhým se mi v motoru utvořila takováto "mazací pasta"....... :frown:

Naštěstí jsem si toho všimnul hned - ca po 500 km, když mi najednou "chyběly" v motoru ca 2 litry oleje - ale nikde netekl a na měrce bylo něco divného.....A na plnícím víčku taky......Tak jsem chtěl olej pro jistotu vyměnit.....bohužel nešel vypustit.....Tak jsme sundali vanu, rosol -sice dobře mazavej, ale porád jen rosol vyklepali, motor vyčistili, propláchli, znovu vyčistili, a nalili správný olej....To je asi Meete to, co ty jsi udělat nestihnul....

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od Harley »

:eek: Pěkný! :rolleyes: Tam někdo dlouho někdo neměnil olej.Tohle je už mazut :rolleyes:

Ještě k těm olejům.Narazil jsem na jednu věc a musím částečně dát za pravdu názoru že je rozdíl mezi použitelností olejů ač jedný vizkozní třídy a API specifikací. je jedno jestli oleje jsou minerály,polo a nebo plně syntetický(podle stavu motoru).taky vizkozita jestli 5W20,0W20 nebo 5W30(taky dle konkrétních podmínek) ale co je pro Chrysler motory podstatný je požadavek Chrysler standart MS 6395.
V USA co jsem koukal tyhle požadavky mají skoro všechny značky olejů ale když jsem pátral u nás,tak ani jedenolej to nesplňoval. Plněj standarty GM,FORD a dalších koncernů ale Daimler-Chrysler ani jeden. Ani Petro Canada ,která zde nahradila Penzoil a je to "americkej" olej a je v námi požadovaný vizkozitě 5W20.
Takže sem nakoupil olej od Mopar,kterej tenhle požadavek splňuje.
Uživatelský avatar
Jirka
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1000
Registrován: 15 pro 2006, 17:42
Bydliště: Praha - západ
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od Jirka »

Jooooo, a určitě vás zajímá, jak je to možný,že??? :lol:

Stalo se to, co já tady už od začátku říkám, že se stát nesmí! Přesto tomu někdo nevěří....

Je smůla, že jsem to musel vyzkoušet zrovna já - ale já to vyzkoušel v počátečním stádiu, Meet bohužel už v konečném... A někdo to konečně odzkoušet musel, že jo.... :lol:

Všimněte si označených nápisů na těch krabicích. Kompletní specifikace těch olejů je stejná, až na drobnost - v těch, na těch pixlách malilinkatých písmenkách, je jeden obrovský rozdíl!
Jeden olej 10W40 používám stále a je to POLOSYNTETIKA - zde označeno "part synthetic technology".

A blbec jsem si nevšiml, že ten druhej - mimochodem co jsem vyhrál loni v Plzni v tombole - a byly tam myslím dva nebo tři - takže bacha kdo ho ještě máte - má označení "HC-Synthese"...... Takže PLNÁ SYNTETIKA. A tím jsem dolil tu polosyntetiku, smíchal tak oba oleje a po ca 300 km z toho byla "suprová" pasta......Sice je dobře mazavá a nějakou dobu s tím asi není žádný problém, ale odhaduji že po několika tisích km by motor podal ruku a myslím, že tohle se stalo Meete tobě....A když k tomu ještě přidáš drobet vody......


Obrázek Obrázek

A poučení? Dobře číst a sice úplně všechno, co na těch krabicích je napsáno......... :up:
A pokud tam nenajdete co hledáte, tak bych se do takového oleje nepouštěl....
Uživatelský avatar
Jirka
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1000
Registrován: 15 pro 2006, 17:42
Bydliště: Praha - západ
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje do motoru, diferáků, převodovky, rozvodovky a ostatní

Nový příspěvek od Jirka »

Harley píše::eek: Pěkný! :rolleyes: Tam někdo dlouho někdo neměnil olej.Tohle je už mazut :rolleyes:
Harley, tenhle olej - pasta - mazut - má najeto 300 km!!!

Chlapi z Jeep servisu byli shodou okolností na školení okolo olejů ca před měsícem a zrovna se tam o tom bavili...Plná syntetika a polosyntetika spolu se normálně srazí a - konkrétně u Castrolu - nějak jsme neprobírali zda i u jiných - je to tím, že do plný syntetiky se přidává silikon!..... :eek:

Jasně, Mopar je jistota, ale kdo ho tam dává? Skoro nikdo a proto tady o těch nebezpečích špatných olejů píšeme. :up:
Odpovědět

Zpět na „Obecné dotazy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti