Pentastar 3.6L, zřejmě dobrá volba
Napsal: 12 srp 2012, 18:14
Měl jsem tu čest a vyzkoušel jsem si zcela nové JK Unlimited, model 2012 včetně všemi očekávané novinky pod kapotou - Pentastar 3,6L. Jednalo se o zcela nový vůz (najeto 13km), výbava Sahara (převodový poměr v diferenciálech do rychla), pneu současný standart pro evropu - 245/75 R17, automatická převodovka. Auto mi zapůjčil autorizovaný dealer Jeepu v Hradci Králové - Auto Kratochvíl - děkuji!
Celkový popisem modelu 2012 se zabývat nebudu. Moje pozornost se soustředila na novou pohonou jednotku s novou pětikvaltovou automatickou převodovkou. Startování motoru probíhá automaticky (jako u předchozích modelů s automatem) a tudíž není zapotřebí držet klíček po dobu startu motoru. Start - stop systém schází. Po nastartování není motor slyšet, stejně jako jeho předchůdce. Rozjezd probíhá hladce, přeřazování převodovky není téměř poznat. Ač je auto nové, nezajeté, motor oplývá chutí k životu a zlehka se rozbíhá do otáček. Přijemná zvuková změna oproti benzinovému předchůdci nastává od 1800 otáček kdy je motor slyšet, ve 2500 otáčkách přechází do hlubšího mručení a ve 3000 otáčkách přichází jadrný zvuk plnokrevníka. Při plynulé jízdě v obci se otáčky motoru drží mezi 1100-1600 ot/min, při 85 km/h 1800 ot/min, při 100 km/h 2100 ot/min, při 130 km/h pak 2750 ot/min. Motor má v kopci dostatek sil a převodovka nehledá zmateně ten správný převodový stupeň. Nebyl problém, aby auto jelo rychlostí 100 km/h do táhlého kopce na čtvrt plynu (žádné zmatené hledání kvaltu převodovkou se nekonalo). Po přidání na půl plynu automat zlehka podřadil, otáčky motoru se vyhouply na 3000, a na tachometru bylo během mžiku 120km/h (testováno na D1). Výkonová rezerva motoru se správně sladěnou novou, pětikvaltovou převodovkou, zaručuje bezpečné a rychlé předjížděcí manévry. Pokud jsem se snažil jet ekonomicky (s lehkou nohou), převodovka řadila poměrně brzy na vyšší rychlostní stupně a držela motor v nízkých otáčkách. Na otáčkoměru je zeleně vyznačené ekonomické pásmo do 2000 ot/min, pak je zelená barva přerušovaná a končí na 2500 ot/min. Při ekonomické jízdě, při rychlostech do 100 km/h není problém jet svižně a držet otáčky v zeleném pásmu. Spotřeba se při takovéto jízdě po Středočeských okrskách držela do 10 L/100km. Při jízdě v kopcovité krajině (Krkonoše) se ukazatel spotřeby usadil na 13 L/100Km. Na dálnici Poděbrady - Praha ukazoval palubní počítač při zapnutém tempomatu na 100 km/h průměrnou spotřebu 10,9 L/100km. Na dálnici Praha - Turnov palubní počítač při zapnutém tempomatu na 115 km/h ukázal spotřebu 12,3 L/100km. No a město. Ráno, 14°C, studenej motor, vyjet autem z garáže, zavřít vrata..., na palubním počítači je spotřeba 178 L/100km... Po 2 km je motor teplý. Do práce to mam 5,4km, jeden semafor, nějaké to popojíždění. Podle počítače spadla spotřeba ze 178 L na 15,4 L/100km. Při jiných příležitostech jsem při krátkých pojížďkách se studenym motorem a v zácpě po Praze najel asi 40km s průměrnou spotřebou atakující 18 L/100km... Na začátku jsem natankoval plnou nádrž, najel jsem nejenom ekonomicky 523km v různých režimech (město, dálnice, okrsky) a dotankoval 66,5 litrů - průměrná spotřeba 12,72 litrů benzinu na 100km na nové, syrové auto není špatný výsledek. Pravda, prošlápnutí plynu na podlahu, nebo jízdě 160 km/h jsem se kvůli novotě zapůjčeného auta vyhýbal. Pokud srovnám spotřebu mého naftového JK s tímto stojem, nemají si krom města co vyčítat. Nafťák prostě ve městě jede do 13 L/100km, ale mimo město si nafta bere srorvnatelně, néli více při nižším rychlostním průměru. A to nepočítám svižné předjížděcí manévry, na které s naftou mohu zapomenout... Sice to amíkům trvalo 5 let, ale toto se mi jeví jako správná volba motoru pod kapotu Wranglera!
Celkový popisem modelu 2012 se zabývat nebudu. Moje pozornost se soustředila na novou pohonou jednotku s novou pětikvaltovou automatickou převodovkou. Startování motoru probíhá automaticky (jako u předchozích modelů s automatem) a tudíž není zapotřebí držet klíček po dobu startu motoru. Start - stop systém schází. Po nastartování není motor slyšet, stejně jako jeho předchůdce. Rozjezd probíhá hladce, přeřazování převodovky není téměř poznat. Ač je auto nové, nezajeté, motor oplývá chutí k životu a zlehka se rozbíhá do otáček. Přijemná zvuková změna oproti benzinovému předchůdci nastává od 1800 otáček kdy je motor slyšet, ve 2500 otáčkách přechází do hlubšího mručení a ve 3000 otáčkách přichází jadrný zvuk plnokrevníka. Při plynulé jízdě v obci se otáčky motoru drží mezi 1100-1600 ot/min, při 85 km/h 1800 ot/min, při 100 km/h 2100 ot/min, při 130 km/h pak 2750 ot/min. Motor má v kopci dostatek sil a převodovka nehledá zmateně ten správný převodový stupeň. Nebyl problém, aby auto jelo rychlostí 100 km/h do táhlého kopce na čtvrt plynu (žádné zmatené hledání kvaltu převodovkou se nekonalo). Po přidání na půl plynu automat zlehka podřadil, otáčky motoru se vyhouply na 3000, a na tachometru bylo během mžiku 120km/h (testováno na D1). Výkonová rezerva motoru se správně sladěnou novou, pětikvaltovou převodovkou, zaručuje bezpečné a rychlé předjížděcí manévry. Pokud jsem se snažil jet ekonomicky (s lehkou nohou), převodovka řadila poměrně brzy na vyšší rychlostní stupně a držela motor v nízkých otáčkách. Na otáčkoměru je zeleně vyznačené ekonomické pásmo do 2000 ot/min, pak je zelená barva přerušovaná a končí na 2500 ot/min. Při ekonomické jízdě, při rychlostech do 100 km/h není problém jet svižně a držet otáčky v zeleném pásmu. Spotřeba se při takovéto jízdě po Středočeských okrskách držela do 10 L/100km. Při jízdě v kopcovité krajině (Krkonoše) se ukazatel spotřeby usadil na 13 L/100Km. Na dálnici Poděbrady - Praha ukazoval palubní počítač při zapnutém tempomatu na 100 km/h průměrnou spotřebu 10,9 L/100km. Na dálnici Praha - Turnov palubní počítač při zapnutém tempomatu na 115 km/h ukázal spotřebu 12,3 L/100km. No a město. Ráno, 14°C, studenej motor, vyjet autem z garáže, zavřít vrata..., na palubním počítači je spotřeba 178 L/100km... Po 2 km je motor teplý. Do práce to mam 5,4km, jeden semafor, nějaké to popojíždění. Podle počítače spadla spotřeba ze 178 L na 15,4 L/100km. Při jiných příležitostech jsem při krátkých pojížďkách se studenym motorem a v zácpě po Praze najel asi 40km s průměrnou spotřebou atakující 18 L/100km... Na začátku jsem natankoval plnou nádrž, najel jsem nejenom ekonomicky 523km v různých režimech (město, dálnice, okrsky) a dotankoval 66,5 litrů - průměrná spotřeba 12,72 litrů benzinu na 100km na nové, syrové auto není špatný výsledek. Pravda, prošlápnutí plynu na podlahu, nebo jízdě 160 km/h jsem se kvůli novotě zapůjčeného auta vyhýbal. Pokud srovnám spotřebu mého naftového JK s tímto stojem, nemají si krom města co vyčítat. Nafťák prostě ve městě jede do 13 L/100km, ale mimo město si nafta bere srorvnatelně, néli více při nižším rychlostním průměru. A to nepočítám svižné předjížděcí manévry, na které s naftou mohu zapomenout... Sice to amíkům trvalo 5 let, ale toto se mi jeví jako správná volba motoru pod kapotu Wranglera!