Klepání v řízení

... pište sem vše, na co se chcete zeptat a co Vás zajímá ohledně úprav a oprav Wranglerů JK

Moderátor: Tom

Pravidla fóra
Jelikož je tato část bez nutnosti registrace, tak prosím všechny, kdo registrovaní nejsou, ať své příspěvky podepisují. Bude v tom trochu lepší přehled, kdo co napsal. Díky! :wink:
Stálým hostům našeho fóra nabízíme možnost registrace jako Návštěvníci.

Aby se zde neobjevovala tétama se stejnými dotazy a zachovávala se co největší přehlednost, doporučuji před založením nového tématu projít všechny ostatní témata nebo použít funkci "Hledat" a Vaše dotazy směřovat co nejvíce do již stávajícíh témat. Nové téma zakládejte pouze v případě, že se Váš dotaz nehodí do žádného ze stávajících.
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Klepání v řízení

Nový příspěvek od Harley »

Před časem se mi začalo objevovat takový divný klepání v řízení.Nic viditelně volnýho ale při přejezdu nerovností to divně bouchalo.Nebyl to jen slyšitelnej zvuk ale hlavně cejtitelnej ve volantu ale především v pedálech.Zvuky a pocity se blbě popisujou ale já pro tohle mám přirovnání "jako že se sypou brambory" .Zvuk je dost blízkej vydechlejm tlumičům. Taky byly první,po čem sem šel a dal bych ruku do ohně,že to bylo jima. Koupil jsem nový ale bezezměny.Pak to pokračovalo výměnou všeho pohyblivýho na řízení. Kuláky a i svisláky.Na spodních byla trochu vůle ale nikde se nic jinak neprojevovalo ani žádný DW. No už jsem nevěděl co a snad že jen převodka ale na její výměnu se mi nechtělo. Na JK-foru je několikadesítekstránkový téma o vůli v ložisku volantový tyče,který je v průchodu kastlí. Jo,když jsem za tyč vzal,tak tam malá radiální vůle byla ale přišlo mi to jako nereálný,že by to dělalo takový bouchání,když to ani není přímo spojený s podvozkem.Nicméně,částečně jsem to ložisko pootevřel sesunutím takový plastový trubičky,která mění tvar ze čtyřhranu tyče na kulatý aby po něm mohlo běhat ložisko a těsnění.Po sesunutí jsem dovnitř natlačil vazelínu a na brutála tu trubičku lehce omotal izolepou,v místě,kde běhá ložisko.Bylo to jen ma zkoušku,jestli se něco změní.No věřte nebo ne,pazvuky a vibrace do pedálů zmizely!!! Fakt to celý bylo v tomhle! Začal jsem se tedy věnovat tomuhle průchodkovýmu ložisku. Bohužel,jako samotnej díl se to neprodává,jen komplet s celou horní volantovou tyčí.Cenovka asi 130Usd/5tis.Kč. .Je škoda že né samotně,neboť je to s tyče normálně sundavací a guma co svírá ložisko,terá je příčinou uvolnění,by stála pár korun.
Asi před dvěma týdny mi to nedalo a tyč s ložiskem jsem s auta vyndal.U JK je to celkem v pohodě práce a byla venku asi za 15minut.Na ponku jsem pak rozebral to průchodkový ložisko se svým silentblokem,abych věděl přesně,jak je to tam sestavený a jestli není nějaká možnost vymezení vůle.
Ta "věc" není blbě vymyšlená.Když bude nová,neztvrdlá a nevymačkaná guma,tak to bude dobře fachčit a permanentně vymezovat vůli naložisku a přitom izolovat tyč řízení od kastle a i těsnit v případě jízdy do vody ale jak ta guma stuhne,tak přestane tlačit dostatečně na vnější rozřízlej plechovej kroužek ložiska a vznikne vůle.
Jelikož jsem neměl čas to do hloubky řešit,tak jsem si jen udělal poznámky o rozměrech a celou tu sestavu jsem složil zpět.Akorát jsem ale ten vnější rozřízlej,předpěťovej kroužek omotal pevnou izolepou(Duck tape) a celý jsem to narval zpět do toho dvoudílnýho gumovýho silentbloku,který funguje taky jako uniball ve svým plechovým obalu. Do ložiska jsem ještě nacpal hustou,tepelně stálou vazelínu a pak jsem to celý sestavil a vrátil do auta.
Od tý doby je ticho po pěšině ale vím,že tohle nebude mít dlouhý trvání .Guma se zase časem vytlačí a ložisko uvolní.Na to mám ale připravenou variantu,že ten rozřízlej vnější kroužek ložiska udělám novej,nerozřízlej,s přesným rozměrem aby na ložisku byla nulová vůle. K tomu ale bude muset být úprava tý plastový trubičky co je na tyči řízení,protože by se s těsnou vůlí vydřela.Na ní asi taky udělám ocelovej převlek aby ložisko jezdilo po kovu a né plastu.

Tady pro představu,jak to vypadá a o čem je řeč.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Harley dne 18 říj 2010, 22:11, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Klepání v řízení

Nový příspěvek od Harley »

Je tu ještě jedno,co s tím může mít souvislost
Ta volantová tyč ,horní , se skládá z více částí. Od spoda ,kde je připojena ke kloubu od spodní teleskopický tyče,je ocelový čtyřhran (na kterým je od spoda nasunuta ta plastová trubička).Dále pak už v kabině přechází do hliníkový části a potom je jakýsi tlumící silentblok a nakonec kloub.Do něj je už zasunuta krátká hřídelka od věnce volantu.
Ten přechod ocelovýho čtyřhranu do hliníkový části je jen zalisován a konec hliníku je jen lehce zklepnut.Když se za to vezme,tak je v tomhle spoji cítit lehký vakl nebo vůle. Já tuhle část ještě zdeformoval pár údery kladívka,viz fotky.První úder je fabrickej,další odemě. Tím sem zamezil pohybu konce tý ocelový části uvnitř v hliníkový.
Dále byla malá vůle v tom silentbloku.Je nějak prokolíkovanej a kolík je roztemovanej. Při krutu v tom byl vakl.Kolík jsem nevyndal ale tak jsem ho ještě dodatečně víc roztemoval důlčíkem.
Takhle jsem vymezil všude všechny vůle.Každá ,společně s dalšíma má určitě vliv na rozkmitání celý volantový tyče a následný pazvuky.
Wrangler má rám a kastli na silentblokách.Převodka je na rámu ale volant na kastli.Takže to jsou vzájemný pohyby a ty musí bejt tlumený silentblokama nebo jinejma pružnejma spojema.Proto když někde vznikne vůle v těhle přechodech,tak se ihned volantová tyč rozvibruje.
Nevím jak to mají Jeepový SUV .Mám pocit,že tam to průchozí ložisko je jednodušší a tím,že nemají kastli na rámu,tak k tomu rozkmitání nedojde.Přesto,při hledání různejch pazvuků v řízení bych už po zkušenosti tuhle část nevynechal a nepodcenil.Nevěřil bych tomu ale je to tak! Mám díky tomu sice vše nový na podvozku ale stálo mě to dost peněz,času -skoro 3/4roku hledání.
Jak sem si všimnul na Jk-foru,tak tam to řeší skoro každej a spousta lidí to mění ještě v záruce. Je to taková salbina u JK.Ale je fakt,že to nic,krom nepříjemnýho pocitu,nezpůsobuje

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Harley dne 18 říj 2010, 22:18, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Jirka
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1000
Registrován: 15 pro 2006, 17:42
Bydliště: Praha - západ
Kontaktovat uživatele:

Re: Klepání v řízení

Nový příspěvek od Jirka »

Nooo, zajímavá věc. I když musím říci, že já na YJ řešil úplně stejnou věc. Akorát tam se to ložisko normálně koupí samostatný. A je trošku jinak řešený - kuličky, obyč. simering, atd.... A taky jsem to nejdřív zkoušel naplnit vazílnou až po okraj :cheche:
Ale když to bylo volný, dělalo to stejný brikule....
Uživatelský avatar
Tom
hodně velkej kecal
Příspěvky: 843
Registrován: 27 led 2007, 12:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Klepání v řízení

Nový příspěvek od Tom »

:nototo:
pěkný Harley, jestli se to dá tak nazvat...
Uživatelský avatar
meett
hodně velkej kecal
Příspěvky: 501
Registrován: 12 led 2007, 20:13
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Klepání v řízení

Nový příspěvek od meett »

čoveče tak tohle sypání brambor tam snad ještě nemám... uvidím do budoucna :frown:
asi je to tím že mám najeto jen 25tis :wink:
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Klepání v řízení

Nový příspěvek od Harley »

Nj,no,já 80tis.Km :wink:
VoVo

Re: Klepání v řízení

Nový příspěvek od VoVo »

Myslíš, že by pomohlo to preventivně rozebrat a namazat, třeba teflonovou vazelínou?
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Klepání v řízení

Nový příspěvek od Harley »

Myslím že ne. Tam není problém s tím,že by ložisko bylo málo mazaný ale v tom ,že ten kloubovej silentblok,ve kterýmje samotný ložisko uložený a který má krom funkce kloubu a flexibilního uložení tyče vůči kastli,tak současně je i jako izolátor mezi kastlí a dílem,který je na rámu.Celá kastle je na silentblokách a tak tam dochází k lehkýmu pohybu vůči rámu.
No a ten gumovej silentblok časem tvrdne a přestává dělat předpětí tomu jehlovýmu ložisku.

Zrovna včera večer jsem objednal tuhle tyč řízení novou.Tak až dorazí,přehodím ji a můžeš se stavit podívat,jak to vypadá v reálu a o co tam jde. Já pak na tý starý budu vymejšlet nějaký repasovatelný postup.
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Klepání v řízení

Nový příspěvek od Harley »

Před čtrnácti dny jsem si řekl,že si udělám radost a koupím tu tyč s ložiskem novou.Objednal jsem v USA a i s dopravou přišla na 180$ .Minulý týden dorazila a ejhle!.. je to samotná tyč bez toho ložiska .Dle parts katalogu se to prodává jen jako komplet ,na samotný ložisko není číslo. Zabaleno originál v obalu Mopar. Pátral jsem,kde je chyba a přišel na to,že místo objednanýho čísla 55351282 AB poslali číslo s písmenem na konci "D". Nikde se o přečíslování nemluví a tohle číslo je pro JK 2011.
Takže jsem dal do států dotaz,kde se toulá ložisko,kvůli kterýmu jsem to objednával a přišla mi tyč,kterou já sám mám vpořádku.
Chyba byla přímo u Chrysleru,e-shop se mi omlouvá,děkuje za upozornění,že o tom nevěděli a že ložisko obratem posílaj.
Dneska dorazilo samotný ložisko. Je v originál krabičce Mopar a má i svoje kat. číslo. Jak jsem psal výše,dle parts katalogu to jako samostatný díl neexistuje ale jak je vidět,tak jo! Což je dobrá zpráva,jelikož to ložisko bude stát zlomek,co celá volantová tyč. Kolik je ale cena v USA nevím.Já ho dostal zdarma a P/N když zadám do vyhledávače v Mopar katalogu ND,tak ho nezná.
to číslo je:

05057849AA .......Bearing Steering Intermediate Shaft
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Klepání v řízení

Nový příspěvek od Harley »

Tohle téma má pokračování. Je to trošku obráceně,jak by se mělo při hledání klepání postupovat.Tohle by ,měl bejt díl č.1. Trošku jako Hvězdný války od Lucase

Ikdyž jsem vyměnl horní volantovou tyč s průchodkovým ložiskem,tak někdy v zimě se občasný klepnutí v řízení a v pedálech oběvilo znova. Docela mě to svrabilo,že nový ložisko má tak malou životnost a furt sem špekuloval,jak to vymyslet jinak. Tak nějak se to zhoršovalo ale jak sem hledal,tak sem hledal,nikde na řízení žádná vůle. Klepnutí opět bylo cítit v pedálech a nebo ve volantu.Předším třeba při otáčení s plným rejdem,když se prudce naráz zastaví.Podobně klepne něco volnýho na stabíku .Klepne a dá to pokoj,Né pravidelný ťukání.Podezření na silentbloky motoru nebo na výfuk,že jak to propruží,někde loupne.Ale nic sem nenacházel.
Minulej tejden jsem jen tak s dlouhý chvíle sundal spodní volantovou tyč,to je ta těsně nad převodkou.Je teleskopická a má na každým konci malej kříž.Takovej malej kardan. Už kdysi jsem jí měl venku a pod její prachovku jsem nacpal vazelínu do drážek teleskopu.Tehdá to dalo na chvíly pokoj.Na to jsem si vzpoměl a proto jsem to znova šel namazat.Když jsem schrnul tu gumovou harmoniku,tak sem viděl,jak je vazelína v drážkách vytvrdlá a posun jde divně,trhaně.Tak jsem to pořádně vymyl,drážky vyčistil a na znova namazal vazelínou,která odolává víc teplotám,jelikož tyč jde těsně vedle výfuku. Zasunování teleskopu šlo krásně plynule,ale bez vůle lehce s odporem.Asi jako tlumič.Prachovku jsem taky nacpal vazelínou a zapáskoval.Dal zpět do auta a jel testnout. No a po jakýmkoliv klepnutí ani stopy.Po týdnu ježdění stále ticho ať s tím jedu přes cokoliv a nebo růzeně prudce zabrzdím na místě ,no prostě vůbec nic!!Ticho,Švícary! :todáš:
Jak málo stačilo navyřešení týhle votravnosti. Vysvětlení je jednoduchý. Kastle jak je na rámu přes silentbloky,tak se vůči němu pohybuje proto ten teleskop.Ten když neběhá plynule a seká se,tak celou volantovou tyč napružuje a ta se kříží právě v tom vodícím,průchodkovým ložisku kastllí a jak se teleskop hne,tak to ťukne. Když jsem dal novou horní volantovou tyč s ložiskem,tak ložisko,jak bylo nový,tuhý,tohle podrželo a neumožnilo to zkřížení ale jak se rozběhalo(nemá viditelnou vůli) tak se to zase začlo sekat a obejvilo se to ťukání.
Vyndání a nadání tyče je práce na deset minut a zhruba asi patnáct minut na vyčištění a namazání drážek teleskopu. Náklady nula,no vazelína.
Ty fotky nejsou ,moje,jen ilustrační.
Přílohy
IMG00072.jpg
DSC07951.jpg
DSC07950.jpg
DSC07949.jpg
Odpovědět

Zpět na „Wrangler JK“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host