Rozvibrovaná přední náprava

... pište sem vše, na co se chcete zeptat a co Vás zajímá ohledně úprav a oprav Wranglerů JK

Moderátor: Tom

Pravidla fóra
Jelikož je tato část bez nutnosti registrace, tak prosím všechny, kdo registrovaní nejsou, ať své příspěvky podepisují. Bude v tom trochu lepší přehled, kdo co napsal. Díky! :wink:
Stálým hostům našeho fóra nabízíme možnost registrace jako Návštěvníci.

Aby se zde neobjevovala tétama se stejnými dotazy a zachovávala se co největší přehlednost, doporučuji před založením nového tématu projít všechny ostatní témata nebo použít funkci "Hledat" a Vaše dotazy směřovat co nejvíce do již stávajícíh témat. Nové téma zakládejte pouze v případě, že se Váš dotaz nehodí do žádného ze stávajících.
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozvibrovaná přední náprava

Nový příspěvek od Harley »

Jirko,první po čem já vždy jdu je záklon . Musím ale taky říct,že já osobně ani na jednom Jeepu co jsem měl neměl problém s DW a skoro vždy jsem po liftu na pár dní vyjel bez úpravy záklonu. U JK jsem jezdil dlouho po liftu se špatným záklonem ani náznak DW .Záklon jsem upravil zpět na předepsanou hodnotu jen kvůli problému s předčasnou aktivací ESP na kterou záklon měl vliv. Jezdil jsem bez tlumiče řízení,s i bez stabíků ,a měl jsem i volnější spodní svisláky. Mám stejnej lift jak výškou,tak i typově,jako Bob. Moje auto má najeto jednou tolik,co on.
U Boba jsem vsázel na ten záklon ale co jsme ho upravili ,se nic nezměnilo. Když jsem jel za ním,a viděl jak mu jeho přední kola v přímým směru pendlujou ven s blatníků,tak jsem měl až husí kůži.Já tu samou překážku přejel stejnou stopou za ním a ani jsem nepostřehl,že přes něco jedu.
Uživatelský avatar
Jirka
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1000
Registrován: 15 pro 2006, 17:42
Bydliště: Praha - západ
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozvibrovaná přední náprava

Nový příspěvek od Jirka »

No právě, že to prostě někdy dělá a někdy ne a připadá mi, že to je snad tím, jak je to auto vyrobené....... v létě jsou šablony pro výrobu víc zkorucené než v zimě.... :cheche:

Mně to u JK taky nedělalo a to jsem při liftu nějdřív vůbec na záklon nesahal......

A co se gum týká, tak bych řekl - ale faaakt čistě teoreticky, že čím je guma větší, a tím i těžší, tak to nedělá - snad že má gyroskopickej moment tak velkej, že se to prostě jen tak nerozvibruje. S těmi origo menšími, lehčími gumami to asi zamává lehčeji. ale to je opravdu holá teorie................
Uživatelský avatar
meett
hodně velkej kecal
Příspěvky: 501
Registrován: 12 led 2007, 20:13
Bydliště: Havlíčkův Brod
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozvibrovaná přední náprava

Nový příspěvek od meett »

je to uložení těch ramen (silentloky ) ... vím co říkám a říkám to naposledy :cheche: :cheche:
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozvibrovaná přední náprava

Nový příspěvek od Harley »

Meete,může bejt ale to bych na tom měl bejt hůř já se 100tis. na tacho o proti bobovejm asi padesáti a myslím,že i ty ramena měnil.

Ten gyro-efekt mě taky napadl,taky ale jen čistě teoreticky.
Uživatelský avatar
Radek 66
hodně velkej kecal
Příspěvky: 343
Registrován: 23 led 2010, 00:13
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozvibrovaná přední náprava

Nový příspěvek od Radek 66 »

Tak s tím gyro efektem samozřejmě souhlas.
Na to má vliv jak velikost a hmotnost pneu, tak i otáčky.
Proto taky auta s DW mají problém v určité rychlosti, když ji překročí, věřím že už se DW neukáže.
Já měl na mysli spíše pneu tím, jak se dokážou prohýbat a pružit, jak dalece třeba podhuštěná guma tím že je tvárnější napomáhá vzniku DW nebo jestli naopak tím že je tvárnější tak pochytá nežádoucí vibrace a "znesnadňuje" vznik DW. Vždycky jsem si myslel, že podhuštěná guma bude mít větší tendenci k různým vibracím a pod, proto vedla tato úvaha cestou když jinak hustím, jestli DW ovlivňuju a jak.
Zhruba jak psal Jirka.
Někdo má DW na originál gumách a když dá třeba větší, těžší prostě jiný gumy tak je DW pryč.
Bob Holoubek

Re: Rozvibrovana predni naprava

Nový příspěvek od Bob Holoubek »

Tom píše:správně Harley.
Terraflex neřeší záklon a tak je na hraně možností. Obvykle s origo kolama a nebo hubenejma 33" to nezlobí. Ale pokud to dělá toto, musíš zvětšit záklon nápravy. Určitě to tu někde najdeš v tech tipech a tak jen v rychlosti - musíš koupit excentrický podložky, k tomu šrouby co nemaj kulatej dřík ale hranatej a v úchytech spodních ramen, co jsou na naápravě, vyříznout směrem dozadu obdélníčky. Když se podíváš na ten plechovej držák na nápravě, tak na něm najdeš předvylisovaný obdélník - a to je ono!
Dokonce se stává při lftu 4" a více, že to nestačí a pak se musí vyměnit origo spodní ramena za ramena se štylovatelnou délkou...
Výměna tlumiče řízení hodně pomůže, ale není to 100% řešení. Origo tlumič je dost malej a tak kdyžtak použij nějakej větší, silnější!
Ahoj Hery + ostatní s kmitující nápravou.
Tak po půlroční anabázi hledání a strachu kdy mě JK vyhodí ze sedačky ven je u konce.Tímto chci moc poděkovat Tomášovi,který vyřešil záklon nápravy a už jsem auto vyzkoušel na děravých silnicích v okolí Milovic,přojížděl v kritické 80km/hod díry,kočičí hlavy pustil jsem volant a nic auto se ani nehne-Díky moc Tome :todáš:
To Harley:díky moc za snahu pomoci + za excentry :todáš:

Doporučuji všem co mají tento problém,předem konzultovat s Tomem ušetříte si následující co jsem já vše vyměnil a nic nepomohlo.

tlumič řízení,svislé čepy,excentrické šrouby,
několik geometrii,vyvážení kol

Ještě pro upřesnění mám JK 3.8 unlimited 2´´teraflex podložky + podložky pod kolama
Vibrace se projevovala u kol.
235-65-17 zimní good-year wrangler
255-70-18 letní Bridgestone duaeler orig kola sahara

Vibrace nápravy se neprojevovalo pouze u kol

Cooper Discoverer MT-285-70-17
Bob
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozvibrovaná přední náprava

Nový příspěvek od Harley »

No a jaký bylo řešení?
Bob Holoubek

Re: Rozvibrovaná přední náprava

Nový příspěvek od Bob Holoubek »

Haryku odborně to popíše Tom já laicky zkráceně dal tam oválné podložky,které se používají při 3,5 a 4,5 liftu a snížil mě ramena.Ted už to neklepe.

Bob
Uživatelský avatar
Tom
hodně velkej kecal
Příspěvky: 843
Registrován: 27 led 2007, 12:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozvibrovaná přední náprava

Nový příspěvek od Tom »

problém je asi jasný! Je to špatná geometrie přední osy. Od výrobce mají přední kola nastaven příklon, sbíhavost a záklon rejdových čepů. Bohužel ty nápravy pod JK jsou měkký a tak se příklon časem zvětšuje.... pokud auto přizvednem, zmenší se záklon rejdových čepů a zvětší se sbíhavost. Pokud auto navíc zůstane na malých kolech, je zaděláno na rozkmitání přední osy při přejezdu nerovnosti. Léčba je jednoduchá. S autem na geometrii a nastavit! Mno sbíhavost ti udělaj, s odklonem nikdo nehne a záklon na sériovém autu neuděláš. Pokud jsi šikulka, aplikuješ excentry. Bohužel ti pomůžou tak maximálně u standartního podvozku. Na liftkit jsou většinou krátký... A tak je nutno buď koupit štylovací spodní ramena (cca 8.t. a více), nebo aplikovat sadu relocation bracket od AEV http://www.jeeptuning.cz/cz/katalog/wra ... napravy/97. Tahle sada je poměrně levná, avšak umožňuje nastavení jen pro 3,5" a 4,5" liftkit. Bob má jen Terraflex 2,5", ale stejně jsem mu zkusil tuto sadu aplikovat. Záklon má teď o 1° větší než tovární, ale woobling je pryč. Obecně je lepší větší záklon než menší. Navíc se potvrdilo, že čím větší a těžší pneu, tím menší riziko wooblingu.
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozvibrovaná přední náprava

Nový příspěvek od Harley »

Myslel jsem si,že to bylo dosažený tímhle ale věděl jsem,že je to doporučovaný až od větších liftů ale když to zabralo,tak proč ne.
Já osobně dával excentry s Granda ZJ a s 0° záklonu po liftu jsem s nima dosáhl asi čtyři stupně. DW jsem neměl ani bez nich s nulovým záklonem.Já řešil záklon jen kvůli ESP.

Jeepy vždycky měly záklon 6-9°.to je optimum co se geometrie nápravy týče ale u JK je fabricky pouze 4° a to zdůvodu optimální geometrie předního kardanu. A kardan je vždy nadřízen geometrii nápravy. Co vím s JK fóra,tak nad 6° u JK začínají vibrace kardanu.
Uživatelský avatar
Tom
hodně velkej kecal
Příspěvky: 843
Registrován: 27 led 2007, 12:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozvibrovaná přední náprava

Nový příspěvek od Tom »

záklon má být vlevo 4,2 a vpravo 4,4° tolerance je v rozmezí 3,2-5,4°
Bob měl 3° a teď má 6,1°

vedle toho měl sbíhavost 1,2°, teď má 0,1°

DW by se ti asi objevil kdybys dal menší = lehčí kola, tedy před tou korekcí excentrama.
Uživatelský avatar
Henry
Rada Starších
Příspěvky: 722
Registrován: 05 kvě 2008, 11:04
Bydliště: Beskydy - Rožnov p.R.
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozvibrovaná přední náprava

Nový příspěvek od Henry »

Tome, předpokládám, že udávané záklony co píšeš platí, pro JK? Protože já mám zjištěno a ověřeno i v databázi na geometriích, že pro TJ by to mělo být mezi 6 až 8 stupni. Jinak záklonu se taky říká závlek a já ho prodloužením spodních ramen pomocí štelovacích ramen dostal z původních 4 na 6,5 což by mělo být ok. Mám lift cca 2,5 až 3'' a stačilo prodloužit ramena o cca 10mm, to jenom pro ilustraci, jak málo stačí k rozhození správných poměrů a ideálního stavu celé nápravy. Možná i to je vysvětlení proč DW vzniká či zaniká takřka nenápadně a bez zjevných vysvětlení. Já se s výrazným DW nesetkal, ale po úpravě těch ramen jsem subjektivně pozoroval zklidnění celého řízení, menší rázy na nerovnostech a více jsem začal zase vnímat špalky gum na svých MT. Samozřejmě můj lift není nijak výrazný.

tožtak
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozvibrovaná přední náprava

Nový příspěvek od Harley »

Jo,to platí jen pro JK .TJ i ostatní Jeepy s tuhou na předku měly záklon 6-9°,jak sem psal výše.

Tome,kde jsi našel,že záklon na pravý a levý straně má bejt rozdílnej? O tom sem nikdy u žádnýho auta neslyšel a ani FSM manuál to tak neupravuje. Záklon fabricky má bejt 4,2° , + - 0,5° takže tolerance je 3,7 -4,7°

Mě ale trochu překvapuje jiná věc. Jak to,že já po stejným liftu,stejnejma dílama jako Bob měl záklon nulu a po montáži excentrů,stejných jako Bob, jsem měl záklon přes 4° a on jen tři.
Přílohy
Kopie - Snímek 524.jpg
Uživatelský avatar
Tom
hodně velkej kecal
Příspěvky: 843
Registrován: 27 led 2007, 12:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozvibrovaná přední náprava

Nový příspěvek od Tom »

jo, to kdybych věděl... pomalu začínám věřit na výrobky z pondělí a pátku... což je v dnešní době blbost!
Máme tu trošku problém se kterým jsme jaksi neměli tu čest pracovat. ad1 je JK choulostivější na geometrii, ad2 ho vlastní více lidí co rádi přizvednou, ale kola nechaj malý... Jsem zatim stále na začátku, sbírám data jednotlivejch JK (tedy jejich geometrie) a to nejlépe před liftem, po liftu a úpravy. Zatim se ověřilo, že JK nesnáší malej záklon s originálníma, či menšíma kolama.
Teď budu řešit dokonce i neliftovaný JK starý 4 roky s DW a malýma kolama (zimáky a nesehnal 255/75-17)... To by měly spravit excentry.
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozvibrovaná přední náprava

Nový příspěvek od Harley »

To je dobře že si děláš takovu "databázi" .Snad si vše nenecháš jen pro sebe! :todáš:

Přidám ale jeden postřeh co mě napadl v porovnávání moje JK a bobovo.
Nelíbí se mi,když jsou auta vyšší vzadu než vepředu.Takový to nakopnutí.JK jsou fabricky děsně skloněný vpřed .Nevím jestli kvůli aerodynamice a nebo pro možnost většího nákladu v kufru,kdy si to pak sedne,no nevím.Prostě fabricky mají zádek výš než předek a nejsou vodorovně.Ať je to s jakýhokoliv důvodu,mě se to nelíbí,mám rád když jsou blatníky stejně vysoko nad kolama a spíš víc ve předu než vzadu. No a když jsem tehdá od Tebe koupil ten Teraflex 2,5" lift kit,tak jsem zadní podložky nechal snížit o 2cm. Sice auto není přesně vodorovně ale myslím že je to těsně a blatníky skoro stejně nad gumama.No to bylo kvůli dizajnu ale jak sem nad tím přemejšlel,tak jsem taky došel k tomu,že díky snížení zadku,resp. nižšímu liftu v zadu než vepředu,jsem ovlivnil i záklon přední nápravy. Asi by se to dalo nějak spočítat,kolik stupňů při tý dýlce se tím udělá ale to není podstatný.Důležitý je,že tohl může pozitivně ovlivnit i chování auta a DW. Sice jsem jiný ,menší ,pneu nezkoušel,mám jen jedny ,ale ani bez excentrů,ani bez tlumiče řízení ani s volnejma spodníma svislákama,jsem nikdy ani náááznakem neucítil nějakou nepohodu v řízení.
Podvozek JK je v podstatě stejnej jako u TJ,ZJ,WJ a nebo i XJ ale má fabricky mít malej záklon. Taky JK je ze všech těhle jmenovanejch nejvíc nakloněný na předek. Takže kdyby bylo rovně,tak se dostane asi na jejich úroveň se záklonem,který bejval těch 6-9°. Na záklon jsou citlivý všechny Jeepy. Ale JK je citlivější tím,že jeho záklon je na hranici.Když jsem míval ZJ ,tak jsem chodil na americký NAGCA forum a DW je častý téma i u těhle SUV.
Odpovědět

Zpět na „Wrangler JK“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti