Samosvor ?

... pište sem vše, na co se chcete zeptat a co Vás zajímá ohledně úprav a oprav Wranglerů YJ

Moderátor: Tom

Pravidla fóra
Jelikož je tato část bez nutnosti registrace, tak prosím všechny, kdo registrovaní nejsou, ať své příspěvky podepisují. Bude v tom trochu lepší přehled, kdo co napsal. Díky! :wink:
Stálým hostům našeho fóra nabízíme možnost registrace jako Návštěvníci.

Aby se zde neobjevovala tétama se stejnými dotazy a zachovávala se co největší přehlednost, doporučuji před založením nového tématu projít všechny ostatní témata nebo použít funkci "Hledat" a Vaše dotazy směřovat co nejvíce do již stávajícíh témat. Nové téma zakládejte pouze v případě, že se Váš dotaz nehodí do žádného ze stávajících.
Uživatelský avatar
Ondrouš
malej kecal
Příspěvky: 27
Registrován: 06 pro 2009, 23:05
Bydliště: Černé Voděrady (Praha východ)
Kontaktovat uživatele:

Samosvor ?

Nový příspěvek od Ondrouš »

Ahoj kluci. Omlouvám se, ale mám debilní dotaz. Mám nově 1990 YJ a zajímá mě, jestli to mělo vzadu samosvor? Jestli ano, tak jak silný? A dále, co v něm mohlo odejít, a jak náročná je příp. oprava? Podle chování auta mám dojem, že mám vzadu tvale otevřeno :-(
Uživatelský avatar
Jirka
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1000
Registrován: 15 pro 2006, 17:42
Bydliště: Praha - západ
Kontaktovat uživatele:

Re: Samosvor ?

Nový příspěvek od Jirka »

Už jsem ti odpověděl ve vedlejším tematu - ne, samosvor seriově nemá žádný Jeep Wrangler, protože ho prostě nepotřebuje...... Nikdy se nemontoval a do žádného typu Wranglera se nemontovaly, vyjma modelů Rubicon, kde jsou ale pevné plnohodnotné uzávěrky difů.

Takže jak jsem psal vedle - pokud samosvor, tak jedině vyzkoušet nebo rozebrat.....Dodatečná možnost je možná a spousta Jeepů ji má.....
Uživatelský avatar
Michal - Semiš Breznický
vydra
Příspěvky: 463
Registrován: 19 úno 2007, 10:13
Bydliště: Znojmo
Kontaktovat uživatele:

Re: Samosvor ?

Nový příspěvek od Michal - Semiš Breznický »

Jirka píše:Už jsem ti odpověděl ve vedlejším tematu - ne, samosvor seriově nemá žádný Jeep Wrangler, protože ho prostě nepotřebuje...... Nikdy se nemontoval a do žádného typu Wranglera se nemontovaly, vyjma modelů Rubicon, kde jsou ale pevné plnohodnotné uzávěrky difů.

Takže jak jsem psal vedle - pokud samosvor, tak jedině vyzkoušet nebo rozebrat.....Dodatečná možnost je možná a spousta Jeepů ji má.....
Na svém TJ 2004 mám vzadu dif se zvýšenou svorností. (Standardní možná volba při objednání auta). Jsou tam prý nějaké třecí segnemty, které mají po protočení začít třít a tak zvýšit svornost difu. Dle slov technika od Jeep se ale stejně po několika "akcích", kdy protáčíš jen jedno kolo, spálí a dále nefungují. Do takového difu je také třeba dát příslušný olej, odlišný od normálního.
Je-li "samosvor", myšlený výše Jirkou, totéž co ten "se zvýšenou svorností" netuším.
Uživatelský avatar
Jirka
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1000
Registrován: 15 pro 2006, 17:42
Bydliště: Praha - západ
Kontaktovat uživatele:

Re: Samosvor ?

Nový příspěvek od Jirka »

Jo, tak vzhledem k vedlejšímu tematu jsem to napsal blbě - díky Semiši - myslím že jsme se bavili o uzávěrách a já to zde smíchal - ano, částečně samosvorný diferenciál Jeepy opravdu mají, uzávěrky difů ne.

Částečný samosvor, neboli dif s omezenou svorností je v mnoha výbavách a naopak spíše vyjímečně tam není. Dává se výhradně dozadu. A funguje na principu třecích lamel - víceméně stejně jako spojka. A protože v činnosti je v podstatě v každé zatáčce, tak se bohužel velmi rychle opotřebovává. A taky nefunguje v okamžiku, kdy je jedno kolo ve vzduchu. Takže vlastně pomáhá téměř jen při jízdě po silnici na kluzkém povrchu - břečka apod. tím, že přes ty lamely trochu vyrovnává rozdílné otáčky kol - tedy jednak při prokluzu, ale bohužel taky právě i v zatáčkách....
Uživatelský avatar
Michal - Semiš Breznický
vydra
Příspěvky: 463
Registrován: 19 úno 2007, 10:13
Bydliště: Znojmo
Kontaktovat uživatele:

Re: Samosvor ?

Nový příspěvek od Michal - Semiš Breznický »

:up: Zdravím Tě Jirko :up:
FAJER

Re: Samosvor ?

Nový příspěvek od FAJER »

Jirka píše:Jo, tak vzhledem k vedlejšímu tematu jsem to napsal blbě - díky Semiši - myslím že jsme se bavili o uzávěrách a já to zde smíchal - ano, částečně samosvorný diferenciál Jeepy opravdu mají, uzávěrky difů ne.
- jirko toto je hlupost, zalezi na vybave vozidla , napr verzia RUBICON ma odjakziva oba diffi s uzavierkou
a pokial si ja dobre pamatam , tak niekedy v r. 2003 si si mohol do TJ vybrat LSD , alebo DETROIT LOCK alebo za rpiplatok ARB na vzduch, podla toho sa napr pri vybave a podla poziadaviek zakaznika osadzala naprava do zadu D35 - LSD alebo D44 - DETROIT , ARB
Jirka píše:Částečný samosvor, neboli dif s omezenou svorností je v mnoha výbavách a naopak spíše vyjímečně tam není. Dává se výhradně dozadu. A funguje na principu třecích lamel - víceméně stejně jako spojka. A protože v činnosti je v podstatě v každé zatáčce, tak se bohužel velmi rychle opotřebovává. A taky nefunguje v okamžiku, kdy je jedno kolo ve vzduchu. Takže vlastně pomáhá téměř jen při jízdě po silnici na kluzkém povrchu - břečka apod. tím, že přes ty lamely trochu vyrovnává rozdílné otáčky kol - tedy jednak při prokluzu, ale bohužel taky právě i v zatáčkách....

Prepac Jirko , nemozem suhlasit , je to nespravne vysvetlenie a postoj k samosvoru ako nefunkcnemu kurvitku je taktiez hlupost....

neexistuje uplny samosvor... budto sa jedna o obmedzenu svornost na principe trenia trecich lamiel A SPECIALNEJ TEKUTINE - olej s prisadou pre trecie lameli v LSD, pripadne na principe niekolkonasobneho torsneho skrutneho mechanizmu taktiez s obmedzenou svornostou, alebo sa jedna o plnu 100% svornost na principe prepojenia diferencialneho kosa pomocou kolikov a vidlickoveho tiahla (ARB,OX), pripadne pouzitie trvale uzatvoreneho kosa bez diferenciacie za pouzitia principu odpojovania sa pri pretacavom kolese (AUSSIE).
LSD = limited slip differ. alebo u nas tiez nespravne prekladane a zle chapane ako 100% samosvor, je principialne niekolko lamiel ulozenych za sebou , pricom parna je hnana kosom a neparna diferencovanou poloosou a zo strany kosa (zvacsa) je cely mechanizmus pritlacany strunou s urcitou tuhostou.
= pri standartnej jazde "rovno" diferencialny mechanizmus nediferuje a teda lamely zostavaju nepouzite = nedochadza k treniu a nenici sa nic. v zakrute dochadza k diferenciaci a taktiez k treniu lamiel LSD , ale toto je len kratkodoby efekt a podla spravnosti by nemalo doist k zvisenej svornosti medzi lamelamy a prave preto je velmi dolezite pouzitie spravneho oleja a prisady do diffu , samozrejme aj pravidelna kontrola stavu LSD mechanizmu a obsahu kosa diferaku (voda v diffe, blato) .
k samotnemu "efektu" LSD dochadza v momente ked je jedno koleso so 100% adheziou na povrch a druhe len s CIASTOCNOU (velmi dolezite). = pokial by preklzujuce koleso nebolo mierne v zabere , nedoslo by k efektu trenia lamiel LSD a nedoslo by tym padom k ohriatiu trecej zmesi, ktora by mala obsahovat modifikator trenia. = LSD nebude pracovat.. nema na to dovod...
Toto vsetko bude korektne fungovat jedine pokial bude v poriadku pritlacny system LSD, lamely, a neposlednom rade trecia zmes.

90perc. ludi ma na LSD uplne iny pohlad, a ked to nejde ked oni potrebuju = je to na prd..

Ja osobne som mal LSD v GALLOPERy a fungoval dobre, to som ho ani nekontroloval neako extra,
teraz mam TERRACAN a tu si na to davam sakra pozor, mam 133tis. km a vsetko funguje ako ma. Pravidelne kontrolovane , vymienane a preskusane , overene . Auto ma zatial este nikde nenechalo.
Mam pocit ze olej v diffoch je meneny podla korejskeho planu kazdych 60tis.km.
Uživatelský avatar
Jirka
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1000
Registrován: 15 pro 2006, 17:42
Bydliště: Praha - západ
Kontaktovat uživatele:

Re: Samosvor ?

Nový příspěvek od Jirka »

No, nevím že bych psal něco jiného - jen stručněji....
U výbav jsem se samozřejmě bavil o standardu, ne o výbavách a úpravách na přání...
Uživatelský avatar
Tom
hodně velkej kecal
Příspěvky: 843
Registrován: 27 led 2007, 12:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Samosvor ?

Nový příspěvek od Tom »

souhlas Jirko, pouze bych si dovolil vzdorovat Fajer, páč Detroit ani ARB nikdy nebyl a nebude v originálu nabízen. V sériovce je nabízena pouze omezená svornost a nebo v Rubiconu 100% uzávěry. Nicjiného...
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Samosvor ?

Nový příspěvek od Harley »

Koukám,že téma samosvor je zde taky akční,jako na Jeep-clubu :lol: Před pár dny jsem na tohle téma napsal i tam a tak to překopíruju sem.Nebudu to nijak ořezávat,takže úvod může bejt trochu nejasnej ale to není důležitý.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Včera byla s doktorem vášnívá debata na téma tov.samosvor Trac Lok.Skoro každej ho má v zadní nápravě pokud nemá Quadra Drive u WJ nebo špéry u Rubicona a pár lidí má,z mýho pohledu, to štětí,že mají zadní dif otevřenej. Proto jsem založil tohle téma,aby se každej,kdo s tím má zkušenost napsal,jak je ta věc účiná a nebo otravná a co mu přináší na silnici a nebo v terénu. Nechci tady rozvíjet debatu o jinejch systémech a jinejch značkách samosvorů než je Moparův/Jeepův -Trac Lok.
Já osobně mám zkušenost s tímhle samosvorem na třech autech. U XJ dokonce takovou,že původně auto bylo bez něj a po víc než roce jsem dal jiný nápravy a v nich byl samosvor.Takže jsem měl tu čest porovnat vlastnosti a chování stejnýho auta na stejnejch pneu a úpravách. Což mi příjde jako velice objektivní porovnání.
Auto s otevřeným difem jelo na sněhu,kluzku nebo blátě tam,kam sem chtěl a s přiřazeným předkem přesně zatáčelo a když už se mu nechtělo,tak stačilo prudčeji přidat a předek auto usměrnil do požadovanýho směru. Další zimu jsem měl už samosvor a hned první sníh a projel jsem "T" křižovatkku mezi barákama rovně a zastavil se až o obrubník. Udělal jsem stejný fígle jako s otevřeným difem,že když jsem chtěl auto usměrnit do požadovanýho směru,tak jsem přidal a dal kola do rejdu.Bohužel záběr obou zadních kol vůči dvou zatočenejm předním byl silnější a auto hnal stále v přímým směru. Tohle jsem pak vypozoroval i v terénu na blátíčku nebo namrzlý či namoklý trávě,kdy auto,s ač zatočenýma kolama, mělo tendenci jet stále rovně.Což dříve nebylo. Dost otravný a až nebezpečný to bylo třeba na kruhovejch objezdech,kdy auto mělo snahu jet rovně a vyjíždět s každýho výjezdu.Bylo cítít,jak přední kola hrnu. Bez plynu byl tenhle efekt slabší ale s přidáním či průjezdem pod plynem to bylo hrůza. Je to dáno konstrukcí samosvoru a diferenciálu,kdy pod tahem od motoru jsou boční kola diferáku odtlačována do strany a tím se zvyšuje svornost lamel.Způsobují to kuželový kola diferenciálu. Tenhle efekt je možná menší u aut s manuální převodovkou,kdy je možný spojkou přerušit tah motoru.U automatu je furt nějakej tah i při uvolnění pedálu plynu.
V terénu jsem nikdy nepoznal,že mi v nápravě něco přibylo a že víc projedu.Vůbec jsem o tom nevěděl jedině na mokru či blátě,kdy se autu nechtělo moc zatáčet.
Další auto u kterýho jsem to měl,bylo ZJ 5,9. Vlastnosti dost navazovaly na XJ ale z počátku byly ještě horší o tuhnoucí vizkospojku v přídavce.Kombinace samosvoru s vytuhlou vizko byly na sněhu dost žalostný a auto dost klouzalo.Po předělání přídavky na Selec Trac se to vše zlepšilo.Nicméně,zase sem přišel na další negativum LSD a to je jeho opotřebování a co se může stát,když se zanedbá jeho servis/údržba. Viz tenhle přízpěvek o popraskanejch lamelách: http://www.4x4nazory.cz/phpBB2/viewtopic.php?t=2191

Poslední auto kde mám tenhle samosvor je Wrangler JK . Je pravda,že tady není moc cítit na silnici.Je to buď tím,že auto je dost dlouhý,nebo jsou už na něm velký pneu,který ho svou vahou a setrvačností přebijou a možná taky tím,že určitý jeho vměšování do řízení omezuje ESP.Tohle nedokážu posoudit.Musel bych to zkusit se stejným autem a otevřeným difem. Stejně tak i v terénu,kde je samosvor kombinovanej s elektronickým přibržďováním kol a tak bránění prokluzu není jen na něm.

Negativa vidím v tom,že tenhle samosvor je stále sevřenej a jen v krajním momentu pnutí povolí protočení a vyrovnání otáček. Adheze kol je někdy nižší,než sevření samosvoru a tudíž dochází ke strátě kontaktu s vozovkou.Zadek je dominantní předku a tak se auto stává nedotáčivý .Bez ohledu jestli se jede jen na zadek nebo s připojením předku.Samozřejmě na 4x4 je to vždy lepší.
Olejová náplň vyžaduje přídavný aditívum.Obrusy s lamel ničí ložiska a převody v diferáku.To každej vidí při výměně oleje.Jak je zadní jak bláto o proti předku.http://www.4x4nazory.cz/phpBB2/viewtopi ... &&start=75
Riziko popraskání lamel a následný spadnutí do ozubení a zničení diferáku.
Nepříjemný ovlivnění jízdy na silnici na mokru-blátu-sněhu . Podobně i v terénu.
Ta trocha co pomůže, nevyvažuje ty negativa.

Uznávám,že tenhle samosvor může bejt víc účinej a míň otravnej u neupravenýho auta,s origo velikostí pneu a hlavně na kvalitních pneu určených pro konkrétní sezónu.Na zimních silničních a malejch pneu to fakt může bejt pomocník. Taky se s ním bude líp pracovat u auta s manuální převodovku než s automatem.

Obrázek
Obrázek

Co každýho může čekat s tímhle samosvorem,je možnost prasknutí první předpěťový lamely a následnýho vysypání kousků do převodů a diferenciálu. V lepším případě je "jen" stálý ničení a vyšší opotřebovávání ložisek obrusem lamel.
http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.p ... sc&start=0

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Celá debata dyštak tady:
http://www.jeep-club.net/msgboard_posts ... c_id=36052
Naposledy upravil(a) Harley dne 18 úno 2010, 09:15, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Samosvor ?

Nový příspěvek od Harley »

U všech Jeepů byl a je samosvor Trac Lok příplatkovej a musí se ho při objednávce auta navolit-doplatit.Jedinej Wrangler u kterýho to nejde,je Rubicon,jelikož má uzávěrky. TJ Rubicon měl ale vzadu kombinaci LSD a uzávěrky. To U JK už není a je tam jen špéra Tru Lock ale je doplněná elektronickým brzdovým samosvorem BLSD,kterej je součástí systému ABS a ESP. Tuhle elektroniku maj už standartně všechny JK.

JK Sport (X) může mít příplatkem ,jen na zadku, buď samosvor Trac Lok a nebo uzávěrku Tru Lock a odpojitelnej přední stabilizátor.

JK Sahara může mít příplatkem pouze ten samosvor Trac Lok.

Takže to jen přehled,a vysvětlení,že LSD není u žádnýho modelu pravidlem a je to jen otázka prvního majitele,co si navolil.Většina Jeepů ty samosvory má ,stojí to pár peněz v ceně vozu(asi 300Usd při objednávce) a prodejci to rádi nacpou a vychválí do nebes,jakou nezískaj "uzávěrku". Kdo si kupuje auto,a má jen trošku teréní choutky,tak do toho za tyhle peníze rád skočí. Prodejce má pak zajištěn servis. Výměna oleje je dražší ,něco stojí lamely a někdy i celej dif.To je do budoucna pro prodejce dobrej šolich.
Já měl Cherokee XJ s původně otevřeným difem a TJ Sahara taky.
Uživatelský avatar
Tom
hodně velkej kecal
Příspěvky: 843
Registrován: 27 led 2007, 12:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Samosvor ?

Nový příspěvek od Tom »

jojo Harley. Parádně popsaný! a zkušenost se zadní špérou obdobná (tedy špérou, ne svorností). Z praxe v terénu mohu potvrdit, že zamčenej zadek zapříčiní neovladatelnost. Naopak se zamčenym předkem jede tam kam pošleš kola. A to je trochu želízko do ohně na automatickou špéru na zadku. Je to prostě levný! Kdo jezdí delší dobu ví, že nejlepší jsou samostatně ovládaný uzávěry na obou nápravách. Např v bočním náklonu je zapnutá zadní špéra docela nebezpečná. Naopak zamčenej předek auták do boku nepustí. Bohužel všechny sériově montovaný uzávěry (včetně Rubiho) jsou oládaný tak, že předek bez zadku nejde pustit. Je to však pochopitelné, páč pod zapnutou uzávěrou předek obvzlášť trpí (kříže) a rychle odchází do větčných lovišť. Proto výrobce volá na pomoc nejprv zadek a pak teprv předek...
Uživatelský avatar
Jirka
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1000
Registrován: 15 pro 2006, 17:42
Bydliště: Praha - západ
Kontaktovat uživatele:

Re: Samosvor ?

Nový příspěvek od Jirka »

Teda Harley, to je slohovka :eek: :lol: :up:

Ale perfektně a dopodrobna zpracovaný i pro naprosto "nezúčastněný".

A já se tedy zase 100%ně přidávám se zkušenostmi toho samosvoru - popraskané a opotřebované lamely, špatně ovladatelné auto. atd.... Je to tak.... :up:

Podle mne je to přesně "kurvítko"! :lol:
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Samosvor ?

Nový příspěvek od Harley »

Děkuji Jiří :up: Jsem rád,že se v tomhle shodnem
Uživatelský avatar
Jirka
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1000
Registrován: 15 pro 2006, 17:42
Bydliště: Praha - západ
Kontaktovat uživatele:

Re: Samosvor ?

Nový příspěvek od Jirka »

Aaaaale, dyť my se shodnem skoro ve všem - až na ty "voleje" a na to, že "autobus" už není JEEP :cheche: :cheche:
Uživatelský avatar
Harley
hodně velkej kecal
Příspěvky: 1436
Registrován: 18 pro 2008, 19:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Samosvor ?

Nový příspěvek od Harley »

:bit: :bit: :bit: :blb: :blb: :cheche: :up:
Odpovědět

Zpět na „Wrangler YJ“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů