Správné huštění pneumatik
Moderátor: Tom
Pravidla fóra
Jelikož je tato část bez nutnosti registrace, tak prosím všechny, kdo registrovaní nejsou, ať své příspěvky podepisují. Bude v tom trochu lepší přehled, kdo co napsal. Díky!
Stálým hostům našeho fóra nabízíme možnost registrace jako Návštěvníci.
Aby se zde neobjevovala tétama se stejnými dotazy a zachovávala se co největší přehlednost, doporučuji před založením nového tématu projít všechny ostatní témata nebo použít funkci "Hledat" a Vaše dotazy směřovat co nejvíce do již stávajícíh témat. Nové téma zakládejte pouze v případě, že se Váš dotaz nehodí do žádného ze stávajících.
Jelikož je tato část bez nutnosti registrace, tak prosím všechny, kdo registrovaní nejsou, ať své příspěvky podepisují. Bude v tom trochu lepší přehled, kdo co napsal. Díky!
Stálým hostům našeho fóra nabízíme možnost registrace jako Návštěvníci.
Aby se zde neobjevovala tétama se stejnými dotazy a zachovávala se co největší přehlednost, doporučuji před založením nového tématu projít všechny ostatní témata nebo použít funkci "Hledat" a Vaše dotazy směřovat co nejvíce do již stávajícíh témat. Nové téma zakládejte pouze v případě, že se Váš dotaz nehodí do žádného ze stávajících.
- cihlík
- Marek
- Příspěvky: 333
- Registrován: 18 pro 2008, 21:16
- Bydliště: Paseky:) - Rožnov p.R.
- Kontaktovat uživatele:
Správné huštění pneumatik
Ahojte všichni. Jak asi víte, špatné nahuštění pneumatik nepříznivě ovlivňuje jízdní vlastnosti, spotřebu, ale podporuje i nerovnoměrné a nadměrné a hlavně zbytečné opotřebení Už delší dobou si lámu hlavu nad tím, na jaký tlak se mají hustit pneumatiky na wraníkovi, zvláště když jsou nestandardních (netovárních) rozměrů. Pokud mi někdo dokážete poradit, budu moc vděčný za vaše rady. Hledal jsem někde na internetu nějakou předepsanou tabulku tlaku na mé Buckshot Maxxis Mudder LT 285/70 R17 pro Wranglera, ale neuspěl jsem
Nicméně našel jsem zajímavý odkaz jak si správný tlak na jákýchkoliv pneumatikách ověřit pomocí obyčejné křídy. Možná že mě teď máte za blba, že to už dávno znáte a tak se vám všem zasvěceným za objevení již objeveného omlouvám Pro všechny ostatní ogary a dcérky přidávám odkaz http://www.jeepfan.com/tech/tire-pressure-chalk.php
Nicméně našel jsem zajímavý odkaz jak si správný tlak na jákýchkoliv pneumatikách ověřit pomocí obyčejné křídy. Možná že mě teď máte za blba, že to už dávno znáte a tak se vám všem zasvěceným za objevení již objeveného omlouvám Pro všechny ostatní ogary a dcérky přidávám odkaz http://www.jeepfan.com/tech/tire-pressure-chalk.php
- Harley
- hodně velkej kecal
- Příspěvky: 1436
- Registrován: 18 pro 2008, 19:37
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Správné huštění pneumatik
Je fakt,že na tohle žádný přesný doporučení nejsou.Co člověk,co auto,to názor a jinýá hodnota. Křída je fakt starej návod ale neboj,za blba tě nemám :lol: . Úpřimě,znám to už dlouho ale nikdy jsem to nezkusil :lol: .
Jednou jsem si udělal matematickej průměr tlaků,co používají lidi ve světě na svejch jeepech s podobným nebo stejným rozměrem pneu. Průměr mi vyšel 2,2.
Takhle toho se nějak držím a je pravda,že jsem zkoušel rozsahy 1,9-2,5 a na ty 2,2 až 2,3 jsem končíval.Tak nějak to byl kompromis mezi tvrdou jízdou a větším valivým odporem.
Myslím si,když se budeš pohybovat v tom rozmezí 2 -2,5,tak zásadně nic na pneu nezkazíš . Dost záleží na typu pneu,jak má tvrdý boky. taky teréní pneu s pevnou bočnicí se blbě testují tou křídou,jelikož jen tak i pod relativním podhuštěním, se moc nezbortí.Takže ti křída bude psát furt celou čáru ale ty budeš hodně pod vhodným tlakem.
Základ je,aby všechny pneu byly nahuštěný stejně!
Jednou jsem si udělal matematickej průměr tlaků,co používají lidi ve světě na svejch jeepech s podobným nebo stejným rozměrem pneu. Průměr mi vyšel 2,2.
Takhle toho se nějak držím a je pravda,že jsem zkoušel rozsahy 1,9-2,5 a na ty 2,2 až 2,3 jsem končíval.Tak nějak to byl kompromis mezi tvrdou jízdou a větším valivým odporem.
Myslím si,když se budeš pohybovat v tom rozmezí 2 -2,5,tak zásadně nic na pneu nezkazíš . Dost záleží na typu pneu,jak má tvrdý boky. taky teréní pneu s pevnou bočnicí se blbě testují tou křídou,jelikož jen tak i pod relativním podhuštěním, se moc nezbortí.Takže ti křída bude psát furt celou čáru ale ty budeš hodně pod vhodným tlakem.
Základ je,aby všechny pneu byly nahuštěný stejně!
- cihlík
- Marek
- Příspěvky: 333
- Registrován: 18 pro 2008, 21:16
- Bydliště: Paseky:) - Rožnov p.R.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Správné huštění pneumatik
No já jsem si to myslel, že je to starý trik :lol: ....a stejně tak dobře vím, že každý má na huštění jiný názor, díky za těch 2 - 2,5 , tak jsem to nějak odhadoval a teď vím, že nejsem sám
....ten trik má jen jednu chybu, na sněhu moc nefunguje
....ten trik má jen jednu chybu, na sněhu moc nefunguje
- Jirka
- hodně velkej kecal
- Příspěvky: 1000
- Registrován: 15 pro 2006, 17:42
- Bydliště: Praha - západ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Správné huštění pneumatik
Jo, dobrej tip na dobrý téma - myslím že tohle zajímá víc lidí a spoustu lidí v tom nemá jasno....Takže - jak říkal Harley - co člověk to jiný názor! Nicméně - asi je dobrý znát základní problém jak vlastně funguje guma a který tlak je pro ni smrtelný - velký, nebo malý???
Je to jednoduché - pokud se budeme pohybovat v rozumných hodnotách, tj. jak už bylo řečeno, ca mezi 2 - 2,5, tak asi není problém. Gumu přefouknout v podstatě nelze - pokud tedy se bavíme rozumně a nenahustíme do ní třeba 5.....Taky jsem to jednou viděl....Ale co gumu ničí, je tlak nízký, neboť guma funguje tak, že pokud si vezmem na ní jedno místo, tak pokud je to místo nahoře, je ve stavu v jakém má být - tedy nezatížené a nezdeformované. Pokud se toto místo dostane dolů, do styku s vozovkou /nebo terénem/, guma se tíhou vozu zdeformuje a bočnice se jakoby "nafouknou". Co se v tu chvíli děje? Dráty co v gumě jsou a i samotná guma se v podstatě prohýbají, nebo ohýbají, nebo jak to nazvat, a guma "pracuje", tedy se zahřívá. A toto se děje každou otáčku kola, milimetr za milimetrem - lze si to představit jako když děláte dřepy. A tímto namáháním jak mechanickým, tak i tepelným se v podstatě životnost gumy zkracuje /pominu-li špatné sjíždění/. A tady je základní problém - čím je guma tvrdší, tím je toto namáhání menší - ty deformace obou stran gumy jsou menší a tím guma vydrží déle. Čím je guma měkčí, tedy podhuštěná, tím je tato deformace větší, nebezpečnější a vše se opotřebovává daleko víc, zahřívá víc, ty dráty v gumě se lámou víc, atd atd....Tedy guma odejde dřív.
Takže ponaučení? Gumu hustit optimálně :lol: Jasně - a co je to optimálně? No, v každým případě největší problém je guma podhuštěná. To je průšvih. Krom toho, že auto plave, nedrží správně směr /bavíme se teď o silnici, nikoli o terénu, tam je to trošku jiné/, auto žere, nejede a guma se sjíždí na stranách víc než uprostřed, tedy stejně odejde dřív....
Takže - a teď je to jen můj osobní názor a zkušenost - já hustím na Wrangleru jakékoli gumy na 2,4 - 2,5. Je ale nutno hlídat jednu věc - jestli se vám nesjíždí prostředek - pak musíte ubrat. Na těch 2,5 je třeba to auto trošičku tvrdší, ale jak už jsem psal dříve, auto má pružit na pružinách, nikoli v gumách /měkých/, protože pak zase ty gumy hodně trpí.....
A další zkušenosti? Nerozlišuju zatížení vozu, protože jednou jedu sám a jednou v pěti....To při stálém ježdění v podstatě nelze, i když by se mělo......Oktávku hustím vpředu 2,4, vzadu 2,2! Překvapení? Granda 2,5 všechny, Wranglera 2,4 všechny/MTčka, ale stejně bych hustil jakékoli jiné/ , Golfa jsem dával 2,3 vpředu, 2,0 vzadu... Je to na váze vozu a na tom, jak se gumy sjíždí. Musí se sjíždět rovnoměrně a pak se snažím držet nejhornější hodnotu /z výše uvedených - ale třeba 2,8 bych asi do osobáku nedal..../
Ale - jak už bylo řečeno - nejdůležitější je, aby všechny gumy byly nahuštěny stejně - tedy aspoň ty na jedné nápravě, pokud hustíte každou jinak! To je základ!!!
Je to jednoduché - pokud se budeme pohybovat v rozumných hodnotách, tj. jak už bylo řečeno, ca mezi 2 - 2,5, tak asi není problém. Gumu přefouknout v podstatě nelze - pokud tedy se bavíme rozumně a nenahustíme do ní třeba 5.....Taky jsem to jednou viděl....Ale co gumu ničí, je tlak nízký, neboť guma funguje tak, že pokud si vezmem na ní jedno místo, tak pokud je to místo nahoře, je ve stavu v jakém má být - tedy nezatížené a nezdeformované. Pokud se toto místo dostane dolů, do styku s vozovkou /nebo terénem/, guma se tíhou vozu zdeformuje a bočnice se jakoby "nafouknou". Co se v tu chvíli děje? Dráty co v gumě jsou a i samotná guma se v podstatě prohýbají, nebo ohýbají, nebo jak to nazvat, a guma "pracuje", tedy se zahřívá. A toto se děje každou otáčku kola, milimetr za milimetrem - lze si to představit jako když děláte dřepy. A tímto namáháním jak mechanickým, tak i tepelným se v podstatě životnost gumy zkracuje /pominu-li špatné sjíždění/. A tady je základní problém - čím je guma tvrdší, tím je toto namáhání menší - ty deformace obou stran gumy jsou menší a tím guma vydrží déle. Čím je guma měkčí, tedy podhuštěná, tím je tato deformace větší, nebezpečnější a vše se opotřebovává daleko víc, zahřívá víc, ty dráty v gumě se lámou víc, atd atd....Tedy guma odejde dřív.
Takže ponaučení? Gumu hustit optimálně :lol: Jasně - a co je to optimálně? No, v každým případě největší problém je guma podhuštěná. To je průšvih. Krom toho, že auto plave, nedrží správně směr /bavíme se teď o silnici, nikoli o terénu, tam je to trošku jiné/, auto žere, nejede a guma se sjíždí na stranách víc než uprostřed, tedy stejně odejde dřív....
Takže - a teď je to jen můj osobní názor a zkušenost - já hustím na Wrangleru jakékoli gumy na 2,4 - 2,5. Je ale nutno hlídat jednu věc - jestli se vám nesjíždí prostředek - pak musíte ubrat. Na těch 2,5 je třeba to auto trošičku tvrdší, ale jak už jsem psal dříve, auto má pružit na pružinách, nikoli v gumách /měkých/, protože pak zase ty gumy hodně trpí.....
A další zkušenosti? Nerozlišuju zatížení vozu, protože jednou jedu sám a jednou v pěti....To při stálém ježdění v podstatě nelze, i když by se mělo......Oktávku hustím vpředu 2,4, vzadu 2,2! Překvapení? Granda 2,5 všechny, Wranglera 2,4 všechny/MTčka, ale stejně bych hustil jakékoli jiné/ , Golfa jsem dával 2,3 vpředu, 2,0 vzadu... Je to na váze vozu a na tom, jak se gumy sjíždí. Musí se sjíždět rovnoměrně a pak se snažím držet nejhornější hodnotu /z výše uvedených - ale třeba 2,8 bych asi do osobáku nedal..../
Ale - jak už bylo řečeno - nejdůležitější je, aby všechny gumy byly nahuštěny stejně - tedy aspoň ty na jedné nápravě, pokud hustíte každou jinak! To je základ!!!
- Harley
- hodně velkej kecal
- Příspěvky: 1436
- Registrován: 18 pro 2008, 19:37
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Správné huštění pneumatik
Není co dodat! Je pravda,že při hodnotách co říkal Jirka a nebo já,jsem na žádným autě pneu ještě nezešmajdal.Jednak dělám geometri tak třikrát do roka a druhak udržuju tyhle tlaky.
Jen snad,že by si jirka mohl pořídit Unlimited a rozumíme si ve všem!
Jen snad,že by si jirka mohl pořídit Unlimited a rozumíme si ve všem!
- Jirka
- hodně velkej kecal
- Příspěvky: 1000
- Registrován: 15 pro 2006, 17:42
- Bydliště: Praha - západ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Správné huštění pneumatik
To se nikdy nestane
leda bych měl 6 dětí Ale i pak by to dva "kraťasi" pořešili......
leda bych měl 6 dětí Ale i pak by to dva "kraťasi" pořešili......
- Harley
- hodně velkej kecal
- Příspěvky: 1436
- Registrován: 18 pro 2008, 19:37
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Správné huštění pneumatik
Můůůhehehe
- Čejka Jiří
- hodně velkej kecal
- Příspěvky: 137
- Registrován: 06 úno 2007, 09:48
- Bydliště: Brodce
- Kontaktovat uživatele:
Re: Správné huštění pneumatik
Jirko chytákem kraťasi pořešili jsi se u mne dostal do češtinářského nebe a tak nějak zvažuji účast na Jamboree
protože na takovejhle level v pravopise asi nedosáhnu.
Kolomazi zdar a vazelíně dle nadlesního zvlášť
protože na takovejhle level v pravopise asi nedosáhnu.
Kolomazi zdar a vazelíně dle nadlesního zvlášť
- cihlík
- Marek
- Příspěvky: 333
- Registrován: 18 pro 2008, 21:16
- Bydliště: Paseky:) - Rožnov p.R.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Správné huštění pneumatik
JJ není co dodat, díky tobě i Jirkovi, rád jsem se zas něčemu přiučilHarley píše:Není co dodat! Je pravda,že při hodnotách co říkal Jirka a nebo já,jsem na žádným autě pneu ještě nezešmajdal.Jednak dělám geometri tak třikrát do roka a druhak udržuju tyhle tlaky.
Jen snad,že by si jirka mohl pořídit Unlimited a rozumíme si ve všem!
P.S. Harleyi doufám že neverbuješ lidi do své soukromé ČSAD :lol: ....nechceš konkurovat Student Agency ?.....možná byste měli výhodu, Student Agency musí z Prahy do Ostravy D1 přes Brno, vy byste to mohli říznout zkratkou, v průchodnosti terénem byste byli jedničky a zácpy na dálnicích byste krásně objeli
Re: Správné huštění pneumatik
Já hustím JK na cca 2.4 jak udává tabulka,ale zezačátku jsem jezdil na 2.8 /tak jak byly nahuštěný při koupi auta/a vůbec jsem na silnici nepoznal rozdíl, před tím jsem jezdil v Suzuki Grand Vitara /předposl.typ/ a tam výrobce udával 1.8 jakmile jsem přehusil na 2, tak už se s tím nedalo jezdit -skákalo to, a vrzaly všechny plasty, osobáky jsem taky vždy hustil na 2-2.2
- Jirka
- hodně velkej kecal
- Příspěvky: 1000
- Registrován: 15 pro 2006, 17:42
- Bydliště: Praha - západ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Správné huštění pneumatik
Čejka Jiří píše:Jirko chytákem kraťasi pořešili jsi se u mne dostal do češtinářského nebe a tak nějak zvažuji účast na Jamboree
protože na takovejhle level v pravopise asi nedosáhnu.
Kolomazi zdar a vazelíně dle nadlesního zvlášť
To máš, ehm, kamarádíčku tak......
Ta věta nejdřív zněla úplně jinak. Ale pak jsem přepsal myšlenku a když jsem viděl ten pravopis co tam zůstal, tak jsem se musel strašně smát. Nicméně, říkám tedy včera večer Lucce - schválně to nechám takhle a uvidíme kdo, a jestli vůbec, se někdo ozve - klidně se jí zeptej, tak to fakt bylo....
No, nicméně jsem rád že si toho jednak vůbec někdo všimnul, ale na druhou stranu je trága, že jsi jedinej
- Henry
- Rada Starších
- Příspěvky: 722
- Registrován: 05 kvě 2008, 11:04
- Bydliště: Beskydy - Rožnov p.R.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Správné huštění pneumatik
Ale Jirko, no tak ... Lucky se určitě teda budu ptát ...
To už bych ti spíše věřil, a také i já jsem za, že "kraťasi" jsou množné číslo od vzoru "pán", což wrangleru určitě sluší, co bychom si nalhávali. Jako sluha jsem si připadal včera v garáži.
tožtak
To už bych ti spíše věřil, a také i já jsem za, že "kraťasi" jsou množné číslo od vzoru "pán", což wrangleru určitě sluší, co bychom si nalhávali. Jako sluha jsem si připadal včera v garáži.
tožtak
- Jirka
- hodně velkej kecal
- Příspěvky: 1000
- Registrován: 15 pro 2006, 17:42
- Bydliště: Praha - západ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Správné huštění pneumatik
No, nemysli, Henry,, to je manželka a tudíž mě topí kde to jen jde..... Ta jak si může rejpnout, tak to udělá, proto jsem jí to radši řek, že to tak nechávam, protože jinak bych to měl ihned na talíři
Nicméně - ono ani tak nejde o ty "kraťasi", ale o to "pořešili".......
Nicméně - ono ani tak nejde o ty "kraťasi", ale o to "pořešili".......
- Jirka
- hodně velkej kecal
- Příspěvky: 1000
- Registrován: 15 pro 2006, 17:42
- Bydliště: Praha - západ
- Kontaktovat uživatele:
Re: Správné huštění pneumatik
...sme se minuli příspěvkem, jinak bych ještě něco přidalusranger píše:Jirko, ještě slovo o češtině a useknu ti ruku! :lol:
Ale dobrá....už mlčím......
- Čejka Jiří
- hodně velkej kecal
- Příspěvky: 137
- Registrován: 06 úno 2007, 09:48
- Bydliště: Brodce
- Kontaktovat uživatele:
Re: Správné huštění pneumatik
Nebojte v Trnové já pochopil že to je myšleno na ,, ti kraťasy to pořešili "
Beru na sebe riziko zprduňku od Robina ale musím se ti Jirko pochlubit a nechce se mi do Technického koutku.
Dnes jsem povolil na tyči řízení to uložení a měls pravdu že to bylo našponovaný.Jen jsem to podložil a jelikož flexa je můj nejlepší přítel tak jsem to zavařil.Případná demontáž jeden tenký řez a na ty já jsem dobrej. :lol: :lol: Plocháč na táhle řazení předku jsem nastavil a můžu říct že jsi měl opět pravdu- dostal jsem to krásně do roviny a myslím že jako můj neřadí žádný jiný Wraník.Děkan za inspiraci.Inspiroval jsi mne i s tou kolomazí takže do povinné výbavy vozidla už patří i klotové rukávy. :lol:
Beru na sebe riziko zprduňku od Robina ale musím se ti Jirko pochlubit a nechce se mi do Technického koutku.
Dnes jsem povolil na tyči řízení to uložení a měls pravdu že to bylo našponovaný.Jen jsem to podložil a jelikož flexa je můj nejlepší přítel tak jsem to zavařil.Případná demontáž jeden tenký řez a na ty já jsem dobrej. :lol: :lol: Plocháč na táhle řazení předku jsem nastavil a můžu říct že jsi měl opět pravdu- dostal jsem to krásně do roviny a myslím že jako můj neřadí žádný jiný Wraník.Děkan za inspiraci.Inspiroval jsi mne i s tou kolomazí takže do povinné výbavy vozidla už patří i klotové rukávy. :lol:
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů